Toimiva maneesi vastaa yrittäjän toiveisiin

25.05.2018 // Teksti ja kuvat Vesa Vainio

2/2018
Puolimatkan tallin ratsastajat ja hevoset harjoittelevat nyt avarassa ja valoisassa tilassa. Syöksyvirtauksen kouriin joutunut hanke päätyi maaliin onnistuneissa tunnelmissa.

Tuulia Karilo taluttaa Pinkin tottuneesti Puolimatkan tallin punaiseen Pomo-maneesiin, jonne kirkas talvipäivä luo sopivasti valoa. Niin ohjaaja kuin hevonen vaikuttavat tyytyväisiltä, kun odotettu rakennus on vihdoin yrittäjän ja innokkaan harrastajajoukon käytössä.

– Pitkä juoksu päätyi onnistuneesti maaliin. Tästä tuli kaikin puolin toimiva maneesi, joka vastaa haluttua. Vielä pidempihän tämä tosin olisi voinut olla.

Pituudella Karilo viittaa toteutumattomaan toiveeseensa, jossa pidempi maneesi olisi tarjonnut mahdollisuuden tuplata pienryhmätunnit. Tuon haaveen kumosi kuitenkin maneesin rakennuspaikka, joka vaihtui alun perin ajatellusta vanhasta ratsastuskentästä.

Maaperätutkimus eväsi tuon suunnitelman ja johti uuden paikan etsintään. Se löytyi asuinrakennuksen vierestä, missä maneesin koko on kuitenkin tarkkaan rajattu.

– Teimme siihen juuri niin ison kuin mikä siihen mahtui. Päätökset olivat osin kipeitä, mutta perustuvat faktoihin ja pystyn elämään niiden kanssa.

Nyt paikalla komeilee 48,4 metriä pitkä ja 22 metriä leveä, paalujen ja 600 millimetriä leveän anturan päällä oleva Pomo-maneesi, joka otti käyttäjänsä vastaan tammikuussa 2018.

Lantmännen Agro myy Pomo-tuotemerkillä myös Vieskan Elementin valmistamia puurakenteisia hevostalleja, tuotantorakennuksia, kone- ja varastohalleja, korjaamo- ja autohalleja sekä liikerakennuksia.

Kahteen kertaan pystytetty

Puolimatkan tallin maneesihanke käynnistyi vuoden 2016 alussa alalle harvinaisella joukkorahoituksella. Useasta tarjolla olleesta rakennusvaihtoehdosta Karilo päätyi Pomoon.

– Puu akustisena ja lämpimänä materiaalina miellyttää. Pomon tarjoama pystytys, toimiva kokonaispalvelu ja tiukkaan budjettiin istuva hinta vaikuttivat ratkaisevasti päätökseeni.

Pystytyspalvelulle olikin toden totta käyttöä, kun luonto puuttui peliin karulla tavalla. Elokuussa 2017 seinäelementit olivat pystyssä ja katto koottuna vieressä nostamista varten, kun työmaan läpi pyyhkäisi voimakas syöksyvirtaus. Karilo itse oli tuolla hetkellä kurssilla Kotkassa.

– Ensimmäinen ajatukseni oli kauhunsekainen, mitä jos kattokin olisi ehditty nostaa. Lopputuloksena oli, että pystytys piti aloittaa alusta uusilla seinäelementeillä.

Karilo kiittelee Vieskan Elementin ripeää toimintaa tilanteessa. Tuhojen purkamiseen kului viikko, ja kun tehtaalta löytyi valmiina uusia elementtejä, pääsi työ jatkumaan viivytyksettä. Myös vakuutusasiat hoituivat toimittajan toimesta asianmukaisesti.

Myyntipäällikkö Jyrki Jutila Vieskan Elementiltä kertoo, että kun he vastaavat pystytyksestä, heillä on vakuutus, joka kattaa myös tämänkaltaiset ennalta arvaamattomat vahingot. Kun asiakas hoitaa pystytyksen, hänen tulee huolehtia itse vakuutusturvasta. Jutila suosittelee rakennusaikaista vakuuttamista ylipäänsä, sillä työmaalla toimii samaan aikaan usean eri alan tekijöitä.

Karilo käytti rakentamisessa useaa eri urakoitsijaa. Sisäpuoliset työt, kuten laidan rakentamisen ja hiekka­pohjan tekemisen, he hoitivat pitkälti oman perheen voimin.

Maneesin kummankin päädyn liukuovet toimivat sekä käyttäjien että hiekkapohjan tasaamista hoitavan koneen kulkuväylinä.

Säätämistä ja sovittelemista

Pomo-maneesin yläosassa kiertävä valokateikkuna tuo Karilon mukaan yllättävän hyvin päivänvaloa tilaan. Pimeään käyttöaikaan valoisuudesta vastaavat viiteen riviin sijoitetut 35 kappaletta 84 watin LED-loiste­valaisinta, jotka takaavat riittävän ja vaaditun valaistusmäärän tilaan.

– Pystymme säätämään valojen käyttöä pitämällä niitä päällä useassa eri ryhmässä. Valaistustaso riittää hyvin esimerkiksi laadukkaaseen videokuvaukseen

Oviaukkojen suhteen maneesi ei aseta isoja vaatimuksia. Kummankin päädyn liukuovet toimivat sekä käyttäjien että hiekkapohjan tasaamista hoitavan koneen kulkuväylinä. Pitkillä sivuilla on vielä lisäksi erilliset pienet kulkuovet.

– Päätyovet toimivat myös ilmanvaihto- ja tuuletusaukkoina katolla olevien kahden ilmaluukun ja päätyjen ilmaritilöiden lisäksi.

Ilmanvaihto, valaistus, laitarakenteet ja yleensä palo­turvallisuus aiheuttivat paljon selvitystyötä, lupakäytäntöjä ja tarkistuksia matkan varrella. Karilo huomasi, että ne veivät aikaa ja siirsivät käyttöönottoa.

– Monta tarpeellista asiaa pitää hoitaa, varmistaa ja osin odottaa, mikä näkyy aikataulussa.

Ohjausta optimaalisen asentoon

Karilo on pitänyt ratsastustunteja jo 20 vuotta. Puolimatkan tallin hän perusti 10 vuotta sitten, kun perhe muutti keravalaisesta kerrostalokaksiosta maatilalle Tuusulaan. Muutaman freelancerin ja miehensä tuella hän pyörittää ryhmätunteihin keskittynyttä ratsastusyritystä.

– Olemme erikoistuneet centered riding -ohjaukseen, jossa autamme ratsastajaa löytämään optimaalisen asennon hevosen selässä ja mukautumaan hevosen liikkeisiin.

Tallissa on 18 hevosta ja kuusi ponia, jotka ovat pääosin omia ja elävät enimmäkseen pihatossa. Tämä tarjoaa ratsastajalle aina virkeän hevosen alle ratsastustunnille. Puolet Tuusulan, Keravan ja Järvenpään seudulta tulevista harrastajista on lapsia, puolet aikuisia.

2/2018

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita