Järeä seitsensiipinen veitsileikkurein

02.11.2016 // Tuomas Rytky

Kun Arvolan tilalle tarvittiin kyntöön lisänopeutta, konevalinta kohdistui Överumin DVL 71080 -auraan. Seitsensiipinen puolihinattava paluuaura on osoittautunut toimivaksi maankääntäjäksi, joka on jykevyydestään huolimatta yllättävän ketterä.

Haapajärvellä sijaitsevalla lihakarjatilalla on viljelyssä noin 210 hehtaaria peltoa, joista 70–80 hehtaaria on nurmea. ­Lopuilla kasvaa rehuksi ohraa, kauraa, vehnää ja vähän hernettä.

– Kynnämme pelloista suurimman osan keväällä kerääjäkasvisäännösten ja talviaikaisen kasvipeitteisyystoimenpiteen takia. Entisellä, kuusisiipisellä ­auralla tuli keväisin liian kiire, joten hankimme toiseksi tämän seitsensiipisen Överumin. Syksyllä sillä voi, ajan salliessa, tehdä urakkakyntöjäkin, maatalousyrittäjä Atte Seppälä kertoo hankinnan taustoista.

Auran tyyppi ja kokoluokka olivat tilalla melko selviä asioita jo siinä vaiheessa, kun hankintaa alettiin suunnitella. Seppälä sanoo, että seitsensiipinen on järkevän­ ­kokoinen niin heidän vetokalustonsa kuin auran ulkomittojenkin puolesta.

Puolihinattava on senkin puolesta hyvä, että nostolaite joutuu sen edessä paljon vähemmälle rasitukselle kuin nostolaitesovitteisen auran kanssa. Puolihinattavan auran paino jakautuu myös useammalle renkaalle, mikä on luonnollisesti hyvä asia maan tiivistymisen ehkäisemisessä.

Arvolan tilan aurassa on viimeisen siiven takana vaonlevitin. Sen ansiosta kyntäminen on onnistunut hyväjälkisesti vetotraktorilla, jossa on 710-milliset takarenkaat.

 

XL-siipi toimii

Seppälä tiesi Överumin rautaisen XL-siiven soveltuvan oivallisesti heillä viljelyksessä oleville hiesu- ja hietavaltaisille pelloille. Tarttumisongelmaa ei olekaan esiintynyt ja aura on kevyt vetää. 180-hevosvoimainen vetokone riittää erinomaisesti, kunhan vain traktorissa on tarpeeksi painoa pidon takaamiseksi. Arvolan ­tilalla kyntö pyritään tekemään noin kahdenkymmenen senttimetrin syvyyteen.

Överumin DVL-sarjassa siivun leveys valitaan ­mekaanisesti. Vaihtoehtoja on kolme: 16, 18 ja 20 tuumaa. Ensimmäisen siiven säätö tosin toimii hydraulisesti.

– Tilasimme auran 18-tuumaisilla vantailla, koska vanhassa aurassa se on maksimileveys. Auroilla kynnetään joskus samaa lohkoa. On mukava, kun kyntöjäljet eivät tällöin erotu toisistaan. Toisaalta 20-tuumainen viilu menee noilla samoilla vantailla, Atte Seppälä kertoo.

Järeä ripakuvioitu tukipyörä oli yksi merkittävä syy, miksi Arvolan tilalla päädytiin nimenomaan DVL-sarjan puolihinattavaan auraan.

Aurassa on kuudessa etummaisessa siivessä veitsi­leikkuri ja vain takimmaisessa leikkauksen tekee ­perinteinen kiekko.

– Toimiva ratkaisu. Jälki on hyvä nurmellakin. En ottaisi enää auraa, jossa jokaisella siivellä on kiekkoleikkuri. Veitsissä ei ole voideltavia kohteita ja painoerokin on melkoinen jousen ja kiekon muodostamaan

pakettiin verrattuna. Viimeisessä siivessä kiekko on kai siksi, että se tekee hieman siistimmän leikkuujäljen kuin veitsi.

Seppälän Överumista löytyy myös esiaurat ja viimeisestä siivestä vaonlevitin. Se leikkaa vaon ja kyntämättömän maan pinnan muodostaman nurkan ­vinoksi.

– Traktorissa on 710-milliset renkaat. Ilman vaon­levitintä rengas pyrkisi muljahtelemaan pitoa hakies­saan vakoon siirtäen viimeistä siivua niin, ettei seuraavan vedon ensimmäinen siivu enää täyttäisi­kään vakoa. Levittimen ansiosta tätä ei kuitenkaan ­tapahdu, vaan noinkin leveä rengas toimii kyntöhommissa ihan hyvin, Seppälä kertoo.

Atte Seppälä tiesi Överumin rautaisen XL-siiven sopivan hyvin tilansa hiesu- ja hietavaltaisille maille. Maatalousyrittäjä on ollut hankintaansa muutenkin tyytyväinen.

 

Järeä ja väljä

Överum mainostaa DVL-sarjaa erityisen järeästi ­rakennetuksi niin rungoltaan kuin kääntömekanismiltaankin. Jykevyyden ansiosta rakenne on kaikin puolin väljä. Tukkeutumisesta ei siis pitäisi syntyä ongelmaa. Atte Seppälä vahvistaa asian. Hän on kyntänyt aurallaan varsin pitkäsänkistä nurmeakin ilman tukkeutumisia.

Seitsensiipinen aura edellä kuvatulla leikkuriratkaisulla painaa 3 200 kiloa. Painosta ison osan kantava hydraulisesti ohjattu, mutta jousittamaton tukipyörä on sekin järeä: 420/70 R 24. Seppälän mukaan tukipyörän koko ja erityisesti ripakuvio olivat tärkeitä DVL-sarjan auran perusteluita.

Överum markkinoi DVL-sarjaa järeärakenteisena erityisesti rungon ja kääntömekanismin osalta. Rakenne on myös väljä, mikä auttaa tukkeutumien välttämisessä.

– Tuolla renkaalla auran saa menemään paljon helpommin sinne minne haluaa kuin pienemmällä ku­violla varustetulla renkaalla. Toisaalta siirtoajossa halkaisijaltaan iso rengas ei käy ihan jokaisen kuopan pohjalla, Seppälä tuumaa.

Hän kuitenkin muistuttaa, että kuoppaisella peltotiellä siirtonopeuksissa on silti syytä pitää "järki mukana".

Järeys näkyy myös auran laukaisussa. Hydraulinen laukaisumekanismi antaa siiven kärjen nousta kiveä väistäessään työsyvyydestään yli viisikymmentä senttimetriä.

Laukaisumekanismissa on kaksi yhdistettyä paine­akkua. Niiden paineen säätämiseksi koneen etuosassa on painemittari. Seppälän kokemusten mukaan yksi säätö on riittänyt yhdelle kyntökaudelle heidän maillaan, ja laukaisumekanismi on toiminut halutusti: siipi on väistänyt kiviä, mutta pysynyt silti hyvin maassa kynnettäessä.

Entäs se ketteryys?

– Ohjattavan tukipyörän ansiosta auralla on esimerkiksi helppo tehdä mutkia. Toisaalta päisteen saa ­hyvinkin suoraksi, kun siivet saa käytännössä yksitellen maahan. Se ei onnistu nostolaitekiinnitteisellä ­auralla. Puolihinattavia auroja pidetään yleisesti kai hieman kömpelöinä. Minä olen eri mieltä, Atte Seppälä linjaa.

Arvolan tila

Atte ja Heli Seppälän maitorotuisia sonneja kasvattava tila Haapajärvellä.

Työllistää Seppälöiden lisäksi lähes vakituisesti kausityöntekijän ja kesällä yhdestä kahteen kesätyöntekijää. Lisäksi työssäoppijoita paikkakunnan ammattiopistosta.

Viljelyala noin 210 hehtaaria. Nurmea 70–80 hehtaaria, loput ohraa, kauraa, vehnää ja vähän hernettä rehuksi.

Peltokasvit pääasiassa oman tilan käyttöön. Viljasta osa ­myyntiin.

Maatalouden lisäksi urakointia: säilörehun paalausta ja karhotusta, puintia, kuivausta ja litisteviljan murskausta.

Talvisin teiden aurausta sekä energiapuun korjuuta.

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita