Kysymyksiä kasvinsuojelusta?

27.04.2015 // Minna Rinne

K-maatalouden Viljelyohjelman puhelinneuvonta avautuu jälleen vapulta ja palvelee viljelijöitä aamusta iltaan kasvukauden ajan, heinäkuun puoliväliin saakka

Lähdössä ruiskuttamaan mutta mieleen juolahtaa kysymys tankkiseoksesta. Ei mitään vakavaa, mutta jostain olisi hyvä tarkistaa.

Puhelimeen kannattaa viimeistään nyt tallentaa Viljelyohjelman puhelinneuvonnan päivystysnumero, 010 532 0080. K-maatalouden pyörittämä puhelinneuvonta käynnistyy jälleen vapulta, ja päivystää jo kymmenettä vuotta kasvukauden ajan joka päivä 8–20 auttaakseen viljelijöitä kasvinsuojeluun tai laajemmin viljelyohjelmaan liittyvissä kysymyksissä. 

– Myyjämme tekevät tietysti kaupoissakin paljon neuvontaa, mutta neuvontapuhelimen avulla voimme palvella asiakkaitamme laajemmin. Kun esimerkiksi ruiskutuksia tehdään usein iltaisin ja viikonloppuisin, niin myös neuvontapuhelimeen voi soittaa iltaisin ja viikonloppuisin, kertoo kasvinsuojeluaineiden tuotepäällikkö Minni Tapola.

 

Tietoa ja kokemusta

Viljelyohjelman puhelinneuvonnassa päivystää vuoron perään 20 K-maatalouden myyjää eri puolilta Suomea. Päivystysrinkiin on valittu pitkän linjan konkareita:

– Suurin osa puhelinneuvojistamme on itsekin viljelijöitä ja omalla alueellaan tunnettuja henkilöitä, jotka tekevät uusia avauksia kasvinviljelyyn. He ovat ringissä mukana juuri siksi, että osavaat neuvoa pääkasviemme kohdalla kysymyksessä kuin kysymyksessä, Tapola sanoo.

Marginaalisempien lajikkeiden, kuten vihannesten, perunan tai marjapuolen kysymyksissä viljelijä voidaan ohjata erillisen vastuuneuvojan puheille. 

 

Jatkuvaa koulutusta

Se, milloin, miten ja kuinka paljon mitäkin kasvinsuojeluainetta kuuluu käyttää, saattaa aiheuttaa viljelijälle melkoista päänvaivaa. Alunperin neuvontapuhelin perustettiinkin vastaamaan erityisesti kasvinsuojelua koskeviin kysymyksiin. Nykyään yleisimmät kysymykset liittyvät muun muassa tankkiseoksiin ja kasvuoloihin, esimerkiksi lehtilannoitteisiin. Neuvontapuhelin onkin laajennettu kattamaan kasvinsuojelukysymysten ohella palvelemaan koko ketjun Viljelyohjelmapanoksia koskevissa kysymyksissä. 

Puhelimen päässä on aina päivystäjä, joka tuntee läpikotaisin juuri K-maatalouden viljelyohjelman tuotteet ja lajikkeet.

 

Koko paketti hallussa

Tarvetta puhelinpäivystykselle on. Keskimäärin kasvukauden aikana neuvontapuhelimeen tulee noin 2 000 soittoa. Ruuhkahuiput ovat syysviljojen ja kevätkasvien rikkakasvitorjunnan aikoihin.

– Jos Keski- ja Etelä-Suomessa on hyvät ruiskutuskelit niin puheluita saattaa tulla päivän aikana satoja. Jos sataa niin on hiljaisempaa, Minni Tapola kertoo.

Tapola kuitenkin lupaa, että ruuhkapäivinäkin apua saa jokainen soittaja.

– Meillä on kaksi päivystäjää per päivä. Jos ei heti pääse vastaamaan niin sitten soitellaan takaisin päin. Tämä on henkilökohtaista palvelua.

K-maatalouden myyjiä koulutetaan kasvinsuojeluaineista neljästi vuodessa. Puhelinneuvontarinki saa koulutusta vielä enemmän, ja lisäksi heidän kanssaan käydään esimerkiksi tutustumassa kasvinsuojelun uusiin tuuliin Euroopassa. Tiivis yhteistyö kasvinsuojeluyritysten kanssa varmistaa, että myyjillä ja puhelinringin päivystäjillä on aina ajantasaista tietoa.

Tapola uskoo, että neuvonnallinen rooli tulee jatkossa korostumaan entisestään.

– Tilakoko kasvaa ja tilanjohtamiseen menee aikaa. Meidän tarkoituksemme on, että pystymme tekemään kasvinviljelyyn kokonaisvaltaisia suunnitelmia ja annamme siihen neuvontaa. Käymme katsomassa peltoja, ja ongelmatilanteissa myyjä tulee paikan päälle. Emme vain jakele purkkeja vaan huolehdimme koko paketista ympärillä.

 

 

K-maatalouden Viljelyohjelman puhelinneuvonta palvelee kasvinviljelyyn liittyvissä kysymyksissä kasvukaudella 
1.5.–15.7. joka päivä kello 8–20. 
Ota yhteyttä 010 532 0080!

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita