Lingot metsäteille ja taajamiin

11.11.2019 // Teksti Kauko Ollila / Kuvat Varila Steel

3/2019
Perholainen Varila Steel valmistaa lumilinkoja niin yksityis- kuin urakointikäyttöön Perhossa Keski-Pohjanmaalla. Mallisto kattaa tarpeet taajamien siivouksesta metsäteiden aukipitoon.

J. Varila Steel Oy on perustettu vuonna 1999, jolloin käynnistyi myös lumilinkojen valmistus. Alihankinnalla aloitellut yritys ei niihin aikoihin varsinaisesti edes etsinyt omaa tuotetta.

– Kun kuulimme, että TR- ja Kunto-lumilinkojen valmistusoikeudet olivat myytävänä, kaupat tehtiin pikaisella aikataululla ja valmistus aloitettiin välittömästi, koska tuolloin kesä oli jo pitkällä, kertoo perheyrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Jari Varila.

Nyt yrityksellä on 12–15 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli noin 2,5 miljoonaa euroa. Samana vuonna yritys solmi Lantmännen Agron kanssa sopimuksen lumilinkojen jälleenmyynnistä.

Keskipakosiivikko röykkyisiin kohteisiin

Hankintaa tehdessä linko kannattaa tietenkin valita kohteeseensa sopivaksi. Tällä hetkellä linkojen koko kasvaa, ja keskipakotoiminen siivikko on syrjäyttänyt perinteisen syöttökierukan.

– Jos ajetaan paljon esimerkiksi metsäautoteitä, kannattaa valita linko, jossa on keskipakotoiminen syöttösiivikko. Se ei ole niin arka kiville kuin kierukkasyöttöinen, Jari Varila perustelee.

Muuten ei linkojen rakenteessa ole Varilan mukaan tapahtunut mitään mullistavaa viime aikoina. Sen sijaan varsinkin lujien terästen valikoima ja niiden työstettävyys on kehittynyt merkittävästi parissa vuosikymmenessä.

Konepajan tuotannon mottona on, että ”tehdään kerralla valmista ja pysytään luvatussa toimitusajassa”. Vuosittaiset valmistusmäärät ovat 200–300 lingon välillä. Koneistukset ostetaan ulkoa, muuten lähes kaikki tehdään omassa pajassa ­Perhossa.

TR-250 HB -lumilingolla siirtyvät paksummatkin hanget.

Laaja mallisto moneen tarpeeseen

TR-sarjan 220-mallia lukuun ottamatta kaikki sarjan lingot ovat keskipakovoimia hyödyntävällä lapasyötöllä varustettuja. Niistä pienin, 200 sentin levyinen TR-200, soveltuu jo 25-hevosvoimaiselle vetäjälle. Suurin vaatii käytännössä yli sadan hevosvoiman traktorin.

Kunto-sarjan lingot 230 ja 250 ovat suurella kuusi­lapaisella potkurilla varustettuja tukkeutumattomia umpi­hangen urakoitsijamalleja, joilla voidaan työskennellä myös peruuttaen. Malli­numerot kuvaavat niiden työleveyttä.

Keväällä 2018 Varila Steel hankki Nokka Europe Oy:ltä lisäksi Nokka-­lumilinkojen valmistusoikeudet. Sarjasta on valikoitunut tuotantoon toistaiseksi kolme mallia: LV1232, LV3291 sekä LV3292.

Pienin LV-malli soveltuu muun muassa ahtaiden pihojen puhdistukseen, mallit LV3291 ja LV3292 on tarkoitettu urakointikäyttöön ja taajama-alueiden sekä metsäautoteiden linkoamiseen.

Mönkijälinko – ehkä pian?

Lumilinkojen kehitystyötä tehdään koko ajan asiakkailta saatujen palautteiden myötä. Uutta omaa kevätsesongin tuotetta myös etsitään.

Koska mönkijän suosio on kasvanut kaikenlaisissa käyttökohteissa, Jari Varila kertoo pohtineensa myös mönkijäkäyttöön soveltuvan, omalla moottorillaan toimivan lingon kehittämistä. Saammepa nähdä.

Vientiä Varila Steelillä on muutaman koneen verran vuodessa sekä lisäksi varaosavientiä, joka suuntautuu etenkin Norjaan. Linkojen lisäksi yritys tekee alihankintatöinä teräsrakenteita ja kokoonpanoa.

J. Varila Steel Oy:n osakkeista 70 prosenttia siirtyi kuortanelaisen konepajan Manor Oy:n pääomistukseen vuonna 2017 tehdyllä liiketoimintakaupalla. Jari Varila omistaa edelleen 30 prosenttia yrityksestä ja on sen toimitusjohtaja.

3 x Varila Steel

  • Ensimmäinen tuote: Tr-240 linko
  • Kaikkien aikojen menestystuote: TR-250HB
  • Tästä olemme erityisen ylpeitä juuri nyt: Olen ylpeä meidän työntekijöistämme, Jari ­Varila kiittää.

3/2019

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita