Pitoa talvikeleille

Liukkaat ja lumiset talvikelit lisäävät työpäivien haastavuutta. Kun alla ovat oikein valitut lumiketjut tai nastat, ei tarvitse tinkiä työskentelyn tehokkuudesta, turvallisuudesta ja mukavuudesta.

Järeimmät ketjumallit soveltuvat parhaiten upottavassa metsämaassa ja syvässä lumessa ajamiseen. Kuvan Valtraan on asennettu OFAn nastalliset Twist 11 -metsäketjut. Metsäperävaunuun on valittu kevyempi ketjumalli.

Loimaalaisen Nordic Traction Groupin myyntipäällikkö Jarmo Mäkelän mukaan yrityksen valmistamat OFA-liukuesteketjut soveltuvat käytännössä kaikkiin talvikeleihin ja työkoneisiin. Oleellisen tärkeää on kuitenkin valita työtehtävään, koneeseen ja rengastukseen soveltuva ketju. Virheellisesti valitut ketjut eivät anna parasta mahdollista pitoa. Myös ajo-ominaisuudet ja ketjujen kestävyys ovat koetuksella.

– Lumenauraukseen, maatalouskäyttöön ja metsäkäyttöön on kaikkiin omat ketjumallinsa. Ohuet ja nastattomat kevytketjut toimivat lumenauraustöissä. Kun liikutaan teiden ja katujen ulkopuolella, järeämpi ketju on parempi valinta. OFA:n ketjuvalikoima on maailman kattavin, ja suunnittelijamme pystyvät kehittämään asiakkaille nopeasti uusia kokoja, jos valikoimastamme ei sopivaa löydy, Mäkelä lupaa.

Kova pinta ja sitkeä sydän hiiletyskarkaisulla

OFA:n Easy On -kevytketjuissa kulutuskettingin ainevahvuus on 5–6,5 millimetriä. Ohut ketju ei täristä kovemmillakaan ajonopeuksilla, ja se pureutuu jämäkästi jäähän. Maataloustöihin soveltuvat puolestaan nastalliset ja nastattomat Tapio-ketjut, joissa kulutuskettingin paksuus on 9–11 mm. Ne tarjoavat kaivattua pitoa myös pehmeässä ja epätasaisessa maastossa.

Järeimpiä ovat metsäkoneisiin suunnitellut ketjut. Niiden kulutuskettinkien ainevahvuudet ovat 13–19 mm ja nastojen halkaisija 14–19 mm. Metsäkäyttöön tarkoitettujen ketjujen ruutukuvio on myös tiheämpi, jotta ketjut suojaavat rengasta paremmin esimerkiksi teräviltä kiviltä ja kannoilta. Jämerä ketju myös alentaa koneen painopistettä.

– Easy On -kevytketjut voi helposti irrottaa siirtymätaipaleiden ajaksi, ja ne kulkevat helposti traktorin ohjaamossa. Maatalous- ja metsäkäyttöön suunniteltujen ketjujen uudelleen asentaminen on työläämpää, sillä ne painavat 70–80 kiloa kappaleelta. Siksi ketjut pidetään työkoneessa yleensä koko talvikauden, Mäkelä sanoo.

Nordic Traction Group valmistaa OFA-ketjut Varsinais-Suomessa Loimaalla sijaitsevassa tehtaassa. Materiaalina käytetään yrityksen aikaisemman omistajan, Ovakon, kehittämää kestävää booriterässeosta, joka on suunniteltu juuri liukuesteketjujen valmistukseen. Nordic Traction Groupin käyttämän booriteräksen terästoimittajat ovat Saksasta ja Alankomaista.

– Valmistamme booriteräksestä kettingit kaikkine osineen. Vain sakkelit ja sivulukot tulevat tavarantoimittajalta. Käytämme valmistuksessa hiiletyskarkaisua. Menetelmän avulla ketjun pinta saadaan kovetettua hyvin kestäväksi. Sisus saadaan kuitenkin pysymään notkeana, jolloin ketjun väsymislujuus on erinomainen, Mäkelä kertoo.

Irtonastatarttuu tiukasti renkaaseen

Talviliukkaiden estäjäksi sopii ketjujen lisäksi myös nasta. Lantmännen Agron valikoimista löytyvät Snellman Motorsport / GLE Oy:n maahantuomat italialaiset Best Grip -irtonastat. Yrityksen myyntipäällikkö Kristian Snellmanin mukaan nastavalikoima on kattava. Sopiva nasta löytyy muun muassa kaikkiin traktoreihin, maatilan työkoneisiin, mönkijöihin ja työjalkineisiin. Renkaan riman tai nappulan paksuus ratkaisee nastan kokovalinnan. Osaava myyjä on hyvä kumppani valinnassa.

– Nastoja voidaan käyttää kaikissa renkaissa, kunhan kumipintaa on riittävästi. Nastoja on saatavissa erilaisilla pituuksilla sekä rungon ja kärjen halkaisijoilla. Maatilakäytössä olevaan traktoriin suosittelemme nastan pistosyvyydeksi vähintään 3,2 ja ulkonemaksi 4–8 millimetriä. Pisimmät nastat soveltuvat metsätalouskäyttöön, Snellman luettelee.

Nastat ovat parhaimmillaan alustan ollessa kova ja jäinen. Snellmanin mukaan ne myös soveltuvat vauhdikkaaseen ajoon ketjuja paremmin. Kun lumikerros on kovin paksu tai maaperä pehmeää, nastat eivät pääse oikeuksiinsa.

Asennus akkuporakoneella

Best Grip -irtonastat kestävät erittäin hyvin kulutusta, eivätkä ne irtoa perinteisten liimanastojen tavoin. Nastan metallirunko ja kovametallikärki on kiinnitetty toisiinsa juottamalla. Painaviin koneisiin tarkoitetut nastat ovat kauttaaltaan karkaistuja.

– Nastoissa on ainutlaatuinen patentoitu, jääkairan mallinen runko, joka pureutuu tiukasti kumiin. Se pysyy halutussa asennossa eikä irtoa tai painu liian syvälle renkaaseen. Nastat voidaan irrottaa kesäksi ja kiinnittää uudelleen seuraavana talvena, Snellman kertoo.

Nastat voidaan kiinnittää ja irrottaa helposti akkuporakoneeseen liitettävällä nastamallikohtaisella erikoistyökalulla. Se varmistaa nastojen kiinnityksen oikeaan syvyyteen. Asennusta varten ei tarvitse porata alkureikää. Liimaa tarvitaan tueksi vain silloin, kun nasta asennetaan vanhaan nastanreikään. Liimalla varmistettaan nastan pitävä kiinnitys. Snellman suosittelee käyttämään Loctite 435 -kumiliimaa.

Tiedustele OFA-ketjuja ja Best Grip -nastoja lähimmästä Lantmännen Agron myymälästä.

OFA Tapio -ketjun kiinnitys traktoriin

  • Sijoita ketju levitettynä renkaan taakse lukollinen pää ajoneuvoon päin. Mahdolliset nastat osoittavat ylös.

  • Kiinnitä ketjumaton keskelle naru ja ripusta naru renkaalle. Aja traktoria yksi renkaan kierros eteenpäin, jolloin ketju pyörähtää renkaan ympärille.

  • Naputtele tarvittaessa vasaralla ketju paikoilleen. Irrota ylimääräiset railoliitoslenkit ja käännä paikoilleen jäävät lenkit ylöspäin. Poista asennusnaru.

  • Kiristä ketju sivulukoilla sopivaan kireyteen (ensin sisäpuolelta) ja kiristä sitten sakkelit.

  • Tarkista ketjujen kireys lyhyen ajon jälkeen.