Antti Valtokari levittää Pichonilla vajaat 1 000 kuormaa vuodessa.

Pichon Muck Master 1450 Jämerä vaunu urakointiin

04.03.2019 // Teksti ja Kuvat Tuomas Rytky

1/2019
Kesällä 2017 Antti Valtokarilla oli positiivinen ongelma: kysyntää lannan-levitysurakoinnille oli enemmän kuin mitä mies pystyi silloisella kalustollaan tarjoamaan. Uusi vaunu täytti vaatimukset: isot renkaat, jämeryys ja galvanointi.

Vajaan kahdensadan eläimen lihakarjatilaa Siikajoella pyörittävä Antti Valtokari päätti tarttua haasteeseen ja alkoi etsiä tehokkaampaa vaunua. Osaltaan päätökseen vaikutti toki sekin, että entinen vaunu alkoi olla vanha ja epävarma.

Uuden vaunun tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat aikaisempaa isomman kapasiteetin oheen mahdollisimman suuri rengaskoko ja se, että vaunun vaihto ei vaatisi vetotraktorin vaihtoa. Koska vetokoneesta löytyy noin sataseitsemänkymmentä hevosvoimaa ja painoa seitsemisen tonnia, Valtokari alkoi tutustua suureen yksiakseliseen vaunuun.

Valtokari päätyi sangen nopeasti ranskalaisen Pichonin Muck Master 1450 -vaunuun. Suomessa jossain määrin tuntemattomassa merkissä Valtokariin vetosi kaikin puolin järeä rakenne sekä kauttaaltaan sinkitty runko.

– Aluksi minulla oli mielessä melkeinpä kaikki päämerkit uutta vaunua suunnitellessani. Pichonin ostamiseen vaikutti paljon innokas myyjä. Hän tiesi tarpeeni ja osasi räätälöidä vaunun niihin sopivaksi. Pichoniin sai myös hyvät rahoitus- ja kauppaehdot. Räätälöinti tarkoitti ennen kaikkea isoja renkaita. Entisellä vaunulla tuli harrastettua aivan tarpeeksi paskavaununupotusta, Valtokari kertoo.

Valtokarin vaunun renkaat ovat massiiviset. Koko on 800/65R32.

– Ne ovat suurimmat, mitkä yksiakseliseen vaunuun saa. Vieläkin isommat voisivat olla, sillä vaunun leveys jää noilla renkailla kuljetuksia ajatellen pienemmäksi kuin traktorin leveys paripyörien kanssa. Toisaalta kuormauskoneissa on tarpeeksi ulottuvuutta, joten vaunun kasvava korkeus ei haittaa, Valtokari perustelee.

Siihen korkeus kuitenkin vaikuttaa, että näkyvyys traktorista kuormatilaan on huono. Käytännössä vetokoneen ohjaamoon näkyy vain purkukelojen yläpää. Myös korkealle nouseva vaunun etusermi haittaa näkyvyyttä taakse, mutta toisaalta sermi on välttämätön turvallisuustekijä suojaten esimerkiksi levityksen aikana lentäviltä kiviltä. Etusermissä on rei’itetty alue näkyvyyden parantamiseksi.

Vaunun korkeus ei haittaa, kun kuormauskoneessa on tarpeeksi ulottuvuutta.

Vakioterät toimivat hyvin oljensekaisella lannalla

Muck Master 1450:n nimellistilavuus on 13,7 kuutiometriä. Tavara saadaan vaunusta pellolle kahden ison pystykelan kautta. Levityskelojen halkaisija on 1 035 millimetriä ja niissä on vakiona 46 käännettävää terää.

Antti Valtokarin omista eläimistä 75 on emolehmiä, joiden tuottaman kuivalannan levitys muodostaa noin kaksikymmentä prosenttia Pichonin käytöstä. Loppu on urakointia muutamalle isolle lihakarjatilalle. Valtokari arvioi, että vuodessa vaunulla levitetään hieman alle tuhat kuormaa.

– Pääasiassa levitämme naudan olkilantaa, jolle vakioterät toimivat hyvin. Vaunu repii tavaran hyvin ja levittää sen niin tehokkaasti, ettei multaamisessa ole mitään ongelmia. Jonkin verran olemme urakoineet myös vasikkakasvattamon turvekutterikompostia, mutta sille vakioterä ei toimi. Hieno komposti lentää vain taaksepäin. Kompostin mukana vaunun läpi on mennyt kantojakin, mutta ei niistä tiedä traktorin ohjaamoon mitään. Yksi terä on pitänyt vaihtaa, kun vaunuun pääsi iso kivi, Valtokari kertoo kokemuksista.

Muck Master -vaunut ovat melko kapearunkoisia, ja kuormatila levenee jonkin verran ylöspäin. Muodon etu on, että vaunuun saa isot renkaat ja kuorman paine pohjakuljettimelle pienenee. Valtokari kertoo, että oikein takertuvalla lannalla kuormatilan muoto aiheuttaa jonkin verran tarttumista eli kuorma ei välttämättä tyhjene täydellisesti kerta-ajolla. Oljensekaisella tavaralla ongelmia ei ole ollut.

Pellolla vaunu on kuulemma tasainen vedettävä. Täydellä kuormalla painosta tarpeeksi iso osa kohdistuu traktoriin, jotta pito riittää hankalissakin olosuhteissa.

Koska Valtokarin vaunussa ei ole sivurajoittimia, traktorista tarvitaan vaunun käyttämiseen vain kaksi hydrauliikkalohkoa. Valtokari käyttää vaunua traktorin omilla hallintalaitteilla, mutta Muck Masteriin saisi myös erillisen hydraulisen tai sähköisen hallintayksikön.

Keskitetty voitelu lyhentää vaunun rasvaamiseen kuluvaa aikaa. Se jää alle kymmenen minuutin.

Perushuolto alle kymmenen minuutin

Valtokari kiittelee Muck Masterin käytettävyyttä. Hän toteaa, että levitysvaunua on selkeästi testattu pellolla kehitysaikana ja isäntien palautetta on kuunneltu.

Erityisen tyytyväiseltä mies vaikuttaa puhuessaan vaunun huollosta:

– Ajamme vaunulla keväisin kahdessa vuorossa ja rasvaamme vaunun kerran vuoroon. Siinä menee alle kymmenen minuuttia, koska keskitetty voitelu on hyvä. Myös akselien rasvaaminen on mietitty hyvin suunnitteluvaiheessa. Kaikki nipat ovat kerralla näkyvissä niin, ettei akseleita tarvitse pyörittää rasvaamisen aikana. Lisäksi pitää tarkistaa pohjakuljettimen kireys.

Kaiken kaikkiaan Valtokari vaikuttaa siis varsin tyytyväiseltä hankintaansa. Onko vaunussa jotain moitittavaa?

– Kirjoitat sellaiseen lehteen, ettei kai siinä voi moittimaan alkaa, Valtokari virnistää.

Yllytän miestä kuitenkin olemaan kriittinen, sillä rehellisen käyttäjäkokemuksen jakaminen on kaikkien etu.

– No, yksi vika on nyt vuoden käytön jälkeen ilmennyt. Tieto peräportin tasosta välittyy vaunun edessä olevalle asteikolle palkin sisässä liikkuvan vaijerin avulla. Nyt vaijeri on ilmeisesti kulunut ja alkanut takellella, joten portin todellinen korkeus ei välity koneen etuosaan, Valtokari sanoo.

Tähän ongelmaan ratkaisu voisi olla hydraulisesti toimiva osoitin, joka on saatavissa vaunuun lisävarusteena.

Antti Valtokari halusi yksiakseliseen vaunuunsa suurimmat mahdoliset renkaat: 800/65R32.

Pichon Muck Master M1450

Täysin kuumasinkityn kuivalantavaunun akselisto on integroitu alustaan, jonka materiaalivahvuus on 6 mm. Alustassa on myös 4 mm:n ruuvikiinnitteiset sivulevyt. Eturungon materiaalivahvuudet ovat 4 ja 6 mm, takarungon 6 ja 8 mm. Pultit ovat ruostumatonta terästä. Vaunussa on myös sinkitty, jousitettu vetoaisa, käsikäyttöinen seisontatuki, pulttikiinnitteinen vetosilmukka, taittuvat tikkaat, valomajakka ja liikennevalot.

Tekniset tiedot:

  • U 70 mm pohjakuljetinkolia 34 kpl
  • Traktorin minimiteho noin 130 hv / 1 000 rpm
  • Pohjakuljetinketjut: halkaisija 16 mm x 56 mm
  • Levityskelojen nopeus 422 r / 1000 rpm
  • Levitinkelojen korkeus 1 678 mm
  • Levitinkelojen halkaisija 1 035 mm
  • Käännettävät terät 46 kpl
  • Käytännön kuormatila 13,7 kuutiota
  • Kuljetinkolien väli 336 mm
  • Kelan siipien materiaalivahvuus 10 mm
  • Hydraulimoottori 125 cm3/tr
  • Hydraulijarrujen koko 420 x 180 mm
  • Alennusvaihde 5 000 Nm
  • Akseli(t) / navat: standardiakseli 150 mm / 10 pulttia

1/2019

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita