Norcarin pikkujättiläiset saavat kiitosta käyttöominaisuuksistaan

24.05.2019 // Teksti Kauko Ollila / Kuvat Norcar

2/2019
Norcar valmistaa pienkuormaimia hieman alle tuhannesta kilosta kahden tonnin painoluokkaan. Uusikaarlepyyssä sijaitseva perheyritys laajensi viime vuonna markkina-aluettaan Pohjoismaista Belgiaan ja Alankomaihin.

Norcar on kehittänyt ja markkinoinut korkealaatuisia pienkuormaajia maatalouden, kiinteistöhuollon ja urakoitsijoiden tarpeisiin vuodesta 1988. Ensimmäiset kuormaajat myytiin Agromatic-nimellä. Ne oli tarkoitettu ensisijaisesti nostoihin ja siirtoihin ahtaissa tiloissa.

Tällä hetkellä mallistossa on kuusi erilaista peruskuormainta. Seitsemäs malli on telasovellutus suurimmasta ja tämän jutun tähdestä eli a7545:sta.

Kuormainten nostovoimat vaihtelevat 750 kilosta 1 650 kiloon. Kaikki laitteet ovat runko-ohjattuja.

Päästöt kuriin ja sähkökäyttö esiin

Moottorityökoneiden suuri valmistaja päivittää mallistoaan jatkuvasti sekä markkina- että päästövaatimuksia vastaavaksi.

– Kesällä 2020 astuvat voimaan taas uudet määräykset, jolloin Euroopan Unionin Stage 5 -tason päästörajat vaativat muun muassa hiukkassuodattimen moottorin pakojärjestelmään, kertoo Norcarin myynti- ja markkinointijohtaja Jan Hägg.

Määräys koskee yli 19 kilowatin eli yli 26 hevosvoiman moottoreita. Samalla myös ruiskutustekniikka on päivitettävä isommista dieseleistä tuttuun common rail- eli yhteispaineruiskutukseen.

Tämä tietää mainitun a7545:n ja sen pikkusiskon eli a7236:n tien päättymistä nykyisessä muodossa. Tilalle tulevat uudet konemallit.

Suomalaisvalmistajan tulevaisuuden kehitysnäkymiin vaikuttavat polttomoottorien päästötoimien lisäksi kaksi muuta keskeistä tekijää: sähkön kasvava käyttö voimanlähteenä sekä ulkonäön muuttuvat vaatimukset.

– Täyssähkökuormain on meillä kehityksen alla. Varsinkin Norjassa sellainenkin vaihtoehto yksinkertaisesti vain pitää olla mukana, Hägg kuittaa.

Etelässä avautuu monipuolinen markkina

Pohjoismaissa Norcarin pääasiakkaat ovat perinteisesti olleet maatiloja. Norcar kuitenkin laajensi viime vuonna toimintaansa Belgiaan ja Alankomaihin. Manner-Euroopan ja varsinkin Belgian markkinat kasvavat ennen kaikkea pienurakoitsijoiden, viherrakentajien, hevostilojen ja kiinteistöhuollon vetäminä.

Koneiden on lisäksi näytettävä hyvältä. Ulko­näkö ei ole ollut kovin tärkeä kriteeri maatilan koneessa, mutta yhä urbaanimpi käyttäjäkunta asettaa näyttävyydellekin uusia vaatimuksia.

– Muotoilua on ajateltava aiempaa enemmän, koska esimerkiksi kiinteistöhuolto toimii kaupungeissa, ja siellä on tärkeää, että laite myös näyttää hyvältä. Erityisesti Alankomaissa tämä on olennaista, summaa Hägg.

Kuormaimet on muotoiltu sopimaan sekä tiloille että urbaaneihin ympäristöihin, sillä ulkomailla käyttökohteet ovat yhä monipuolisempia.

Rallitunnelmaa ja helppokäyttöisiä koneita

Yhtiön tuotteet ovat saaneet viime aikoina hyviä arvioita kompakteihin raameihin pakatusta työtehosta. Esimerkiksi maatalous- ja konealan julkaisu Koneviesti kehui yhtiön suurimman mallin, teleskooppipuomilla varustetun a7545:n puomiston voimia ja lähes ”rallitunnelmaa” lähentelevää liikehtimisen rivakkuutta.

Mainittu malli voitti KV:n neljän kuormaimen vertailun kaksi vuotta sitten. Samassa jutussa kiiteltiin ohjaamon sijoitusta takavaunuun. Monilla kilpailijoilla se on koneen etuosassa.

– Kuljettajalla on tässä meidän ratkaisussamme parempi kontrolli laitteen liikkeisiin. Koetapa ajaa etuohjaamolla varustetulla kuormaimella seinän viereen ja lähteä liikkeelle, vitsailee Hägg.

Toinen monista kilpailijoista poikkeava tekninen yksityiskohta on vapaasti kiertyvä runkonivel, jolloin koneen kaikki pyörät ovat varmassa maakontaktissa epätasaisemmallakin alustalla.

Perheyhtiönä myös tulevaisuuteen

Norcarin emoyhtiö on Norcar-BSB Oy, jonka alaisuudessa on muun muassa turkisalan laitevalmistusta ja teollisuusautomaatioon sekä robotiikkaan erikoistunut Norcar Automation.

Yhtiö on edelleen perheomisteinen. Sen nimen kirjainyhdistelmä tulee perustajaveljesten – Boris, Stig ja Börje Lindénin – etunimistä. Nykyään yrityksen ohjaimissa on seuraava sukupolvi, jonka edustajista Lotta Lindén-Svarvar on sen toimitusjohtaja.

Investoinnit ja ulkomaille laajeneminen kertovat hyvästä vireestä, ja Norcar tavoitteleekin tälle vuodelle 10 miljoonan euron liikevaihtoa. Sen ­palveluksessa on 27 työntekijää.

– Viime vuoden kehitys oli tosi ­hyvää. Olemme oikeilla raiteilla, Hägg summaa yhtiön viimeaikaista kehitystä.

Norcar

  • Norcarilla on tuotantoa Pohjanmaan Uudenkaarlepyyn lisäksi Virossa lähellä Tallinnaa. Siellä hitsataan koneiden rungot, ja loppu­kokoonpano tapahtuu Uudessakaarlepyyssä.
  • Norcarin moottoritoimittaja on tunnettu japanilainen työkone- ja moottorivalmistaja Kubota. Hydrauliikka tulee ranskalaiselta Poclainilta.
  • Varustevalikoima kattaa kymmenittäin eri tehtäviin suunniteltuja lisälaitteita. Kaikki mallit voi tilata halutessaan oikealla Comfort-turvaohjaamolla pelkän turva­kaaren sijasta.
  • Lantmännen Agro on Norcarin tärkein myyntikanava Suomessa

2/2019

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita