Konemiehet

Lantmännen Agron jälkimarkkinointitiimiin kuuluvat varaosista vastaavat Juhani Juntunen ja Magnus Ådahl sekä huoltoyrittäjien teknistä tukea hoitavat Kari Rannisto ja Juhani Juntunen.

Huoltoinsinöörit Tommi Tervo ja Magnus Ådahl päivystivät ja vastasivat kävijöiden kysymyksiin Maatalouskonemessuilla Helsingissä.

Varaosat ja tekninen palvelu ­osastolle kuuluu jälkimark­kinointi eli käytännössä kaikki se, mitä tapahtuu koneen myynnin jälkeen. Huoltoinsinöörit Tommi TervoMagnus ÅdahlKari Rannisto ja Juhani Juntunen kouluttavat ja neuvovat käyttäjiä, myyjiä, tuotepäälliköitä sekä huoltoyrittäjiä ja varaosamyyjiä, hoitavat takuuasioita ja varaosavalikoimaa.

– Joskus lähtien ihan siitä, kuinka otetaan oikeaoppisesti kone alas lavalta ja päättyen siihen, kuinka kone voidaan kierrättää, kun sen tekninen käyttöikä on lopussa, sanoo Tommi Tervo.

Moni esimerkiksi Hardi-ruiskun hankkinut onkin tavannut Tervon käyttäjäkoulutuksessa, joita hän vetää. Myös oma kouluttautuminen on näillä miehillä jatkuvaa, koska ­koneet kehittyvät ja mukaan tulee uusia edustuksia. Talven ohjelmaan yleensä kuuluukin muutamia koulutuksia konevalmistajilla Suomessa tai Keski-Euroopassa.

– Suuret valmistajat, kuten esimerkiksi Kuhn, järjestävät varaosakoulutuksia erikseen, kertoo varaosapalvelusta vastaava Ådahl.

KUHN on uusi edustus Lantmännen Agrolla, mutta konekantaa on ennestään Suomessa. Facebookissa julkistettu Ilmoita KUHNisi -kampanja kestää 14.12. saakka, mutta ilmoittautumisia otetaan mielellään vastaan jatkossakin.

– Keskustelemalla aiempien KUHN-asiakkaiden kanssa saamme tietoa siitä, millaisia koneita täällä on ja millaisia huoltopalveluita ja varaosia tarvitaan.

Ådahlin tehtävänä on auttaa 17 varaosapisteessä työskenteleviä, jotta koneiden kulutusosia ja useimmin tarvittavia varaosia löytyisi hyllystä riittävästi oikeaan aikaan.

Lantmännen Agron Suomen keskusvarastosta saadaan yön yli toimitettua osat melkein joka puolelle Suomea. Lisäksi turvaudutaan konevalmistajien varaosakes­kuksiin, joista kaikkein erikoisimmat osat saadaan nopeasti asiakkaalle. Suurin osa varaosapisteistä sijaitsee kauppojen yhteydessä, kolme huoltoyrittäjää myy myös varaosia.

Sopimushuoltajayrittäjiä on 38 ympäri Suomen, ja tekninen palvelu on panostanut erityisesti heidän koulutukseensa.

Jälkimarkkinoinnista vastaava Mikko Marttila muistuttaa, että oikea aika huoltaa ja korjata koneita on juuri nyt.

– Huoltoyrittäjiä kannattaa työllistää ­käyttökauden ulkopuolella, jotta palvelua olisi tarjolla jatkossakin. Nyt yrittäjät ehtivät tehdä ja kone on varmasti kunnossa sitten kun rynnätään pellolle.