Yksi vaunu ja monta lavaa

12.01.2017 // Erkki Holma

Siuntiolainen Johan Weurlander viljelee yksin 195 peltohehtaarin tilaa, josta viljalla on 165 ha. Korjuukauden ongelmaksi muodostui viljanajo, joka keskeytti puinnin. Multiva HookSystem -koukkulavavaunu viljalavoineen ratkaisi ongelman.

Kun Johan Weurlanderilla oli ­aikaisemmin viljanajoa varten yksi 20 kuution perävaunu, hän joutui lähtemään tyhjennyskeikalle useamman kerran puintipäivän aikana. Viljanajon takia puimuri seisoi enemmän kuin pui.

Weurlander oli tutkinut koukkulavavaunuja jo pidempään. Kun hän näki vuonna 2015 Tampereen näyttelyssä kotimaisen Dometalin valmistaman Multiva HookSystem -koukkulavavaunun, hän totesi siihen sisältyvän kaikki ne ominaisuudet, joita hän oli etsinyt. Kauppa tehtiin, yksi käyttökausi on takana, eikä kauppaa ole tarvinnut katua.

Koukkulavavaunun idea on siinä, että Weurlander vie aamulla pellonlaitaan kolme 21 kuution vilja­lavaa, jonka lisäksi hänellä on vielä yksi vanha 20 ­kuution viljakärry. Hän voi puida yhteen mittaan reilut 80 kuutiota viljaa. Jos käy välillä tyhjentämässä ­yhden vaunun, loput vilja-ajot voi tehdä sitten, kun puintipäivä on päättynyt tai vasta seuraavana aamuna. ­Mikään ei estä hankkimasta lavoja enemmänkin. Korjuu sujuu nyt yhden miehen työnä.

Johan Weurlander näyttää telilukituksen sylintereitä. Niillä painetaan telin taka­pyöriä alaspäin, jolloin telin tukipiste siirtyy taaemmaksi eikä lavan nosto ­kevennä liikaa vaunun vetoaisaa.

Tukipiste siirtyy lavaa nostettaessa

Vaunussa on koukkurunko, jonka päälle lava vedetään. Kun koukkulavalaitetta ryhdytään käyttämään joko lavan nostamiseksi maasta alustan päälle tai päinvastoin, painetaan telin takapyöriä kahdella sylin­terillä alaspäin. Etumaiset telipyörät nousevat jopa ­ilmaan maasta. Tällä takapyörien alas painamisella ­telin tukipiste siirtyy telipyörien puolivälistä telin takapyörien kohdalle, noin 60–70 senttiä taaemmaksi.

Tällä estetään se, että ryhdyttäessä nostamaan kuormattua lavaa maasta, nosto keventäisi liikaa vaunun etupäätä ja vetoaisaa.

– Ilman tätä tukipisteen siirtoa vetoaisa voisi jopa nostaa traktorin takapään ilmaan, sanoo Weurlander. Hän käyttää vaunun edessä talon isompaa traktoria jo senkin takia, että vaunun ja täyden viljakuorman koko­naispaino nousee yli 20 tonnin.

Koukkurungon lukitussylinteri on koukkurungon taitekohdassa ja lukitsee koukkurungon alustan keltaiseen runkopalkkiin. Lukitus on päällä vedettäessä lavaa alustalle tai siltä pois. Kuvan kippausvaiheessa lukitussylinteri on irti.

Tukevat lava- ja koukkurunkolukitukset

Kun telin takapää painetaan alas eli käytetään telilukitusta, lavan koukkurunkoon kiinnittävät, alustan taka­päässä olevat hydraulisylinterit irrottavat lavalukituksen. Samalla lukkiutuvat myös koukkurungon puolivälissä, rungon taitekohdassa olevat sylinterit. Tällöin koukkurungon takaosa on lukittu alustaansa, ja ainoastaan etuosa pääsee taittumaan.

Nämä kolme toimintoa hoidetaan ohjaamosta ­yhdellä kaksitoimisella hydrauliventtiilillä.

Koukkurungon taitekohdan lukitus on kaksipuoleinen, siihen Weurlander kiinnitti heti huomiota.

– Muutamissa koukkulavavaunuissa on vain yksi, toispuoleinen koukkurungon lukitus. Kun painavaa kuormaa vedetään alustan päälle, koukkurunkoon kohdistuu melkoinen vääntörasitus.

Johan Weurlander ja edessä apukippisylinteri, joka nostaa lavaa kippaukasen alkuvaiheessa, kunnes pääsylinteri on noston kannalta edullisemmassa kulmassa ja jaksaa jatkaa nostamista.

Apukippisylinteri auttaa kippausnostoa

Koukkulavavaunuissa pääkippisylinteri on melko vaaka­suorassa asennossa ja kippauksen alkuvaiheessa nostokulma on loiva. Dometalin valmistamassa vaunussa alkuvaiheen nostoa auttaa pystysuorassa asennossa oleva apukippisylinteri. Se nostaa vaunua sen verran, että iso pääkippisylinteri tulee noston kannalta edullisempaan kulmaan.

Kippausvaiheessa nostovoima on riittänyt hyvin, vaikka lava on ollut täynnä vehnää ja kuorman paino ylittää 16 tonnia. Tämä apukippisylinteri oli yksi asia, joka käänsi Weurlanderin Multiva HookSystemin kannalle.

Kippausvaiheessa alustan takapäässä olevat lava­lukot ovat kiinni ja koukkurungon taittokohdassa olevat lukot auki. Kun telin takapäätä ei paineta alas, nämä muut lukitukset ovat automaattisesti kippauksen vaatimassa asennossa.

Lavaa vedetään alustan päälle. Nostokulma on kuuden metrin lavalla vain 18 ­astetta. Vilja ei lähde valumaan nostovaiheen aikana peräaidan yli.

Loiva nostokulma, vilja ei valu takalaidan yli

Lavan takapäässä on kaksi teräsrullaa. Aluksi Weurlanderilla oli epäilys, että jätettäessä lavat pellolle rullat painuvat maan sisään eikä vaunua saa nostettua alustan päälle. Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Varmuuden vuoksi hänellä on tapana panna rullien alle reilun metrin mittaiset lankunpätkät.

Kun täysinäistä vaunua aletaan nostaa alustan päälle, traktorin vaihde jätetään vapaalle. Lavan ei tarvitse nostovaiheessa liikkua eteenpäin, vaan traktori ja alusta liikkuvat taaksepäin lavan alle.

Nostokulma alustaa päälle vedettäessä on suhteellisen loiva. Jos lava on kuuden metrin pituinen, kulma on 18 astetta.

– Kun täysinäistä viljalavaa vedetään alustan päälle, vilja ei valu takalaidan yli, sanoo Johan Weurlander.

Talviaikana hakevarastona

Koukkulavavaunulla lavoineen Weurlander säästää myös varastotilaa. Alustan hän panee varastoon, mutta tyhjät lavat voi jättää ulos. Weurlanderilla on vähän konehallitilaa, eikä sitä tarvitse nyt rakentaa ­lisää.

Talossa on hakelämmitys ja viljalavat toimivat talviaikana hakevarastoina. Weurlander suunnittelee keveiden korokelaitojen tekemistä lavoihin haketta varten, jolloin yhdelle lavalle mahtuisi 40 kuutiota ­haketta. Kun vaunut haketetaan syksyllä täyteen, hake riittää talvikauden yli.

Ohjaamossa on pieni näyttöruutu. Se näyttää, mikä toiminto on päällä. Sillä ei ohjata mitään, kaikki toiminnat hoidetaan kolmella traktorin hydrauliventtiilillä.

Kolme 2-toimista venttiiliä, ei sähköä

HookSystem-koukkulavavaunu tarvitsee kolme kaksi­toimista hydrauliikan ulosottoa. Yhdellä niistä hoidetaan telilukitusta ja samalla lava- ja runkolukkoja. Toisella hoidetaan kippaussylinteriä ja kolmannella koukkutornin sylinteriä. Missään näistä toiminnoista ei tarvita sähkövirtaa.

Ohjaamossa on pieni näyttöruutu, josta näkee, mikä toiminto on kulloinkin päällä. Sillä ei kuitenkaan ohjata mitään.

Kun lavan nostovaiheesta siirrytään kippausvaiheeseen tai päinvastoin, lavan ja koukkurungon on oltava ala-asennossa.

Perässä liitännät hydrauliselle perälaudalle

Kolmen viljalavan lisäksi Weurlander hankki maansiirtolavan, joka on varustettu hydraulisella perälaudalla. Alustan takapäässä on hydrauliset ulosotot takalaidan käyttöä varten. Takalaidan sylinteriä käytetään samalla hydrauliventtiilillä kuin koukkutornin sylinteriä. Alustan rungon sisäpuolella on käsikäyttöiset venttiilit, joilla paine ohjataan jompaankumpaan sylinteriin.

Koukkutornin sylinteriä tarvitaan vain irrotettaessa lavaa alustasta ja jätettäessä se maahan tai päinvastoin, mutta ei maata ajettaessa ja kipattaessa.

Maansiirtovaunua irrotettaessa on muistettava ­ensimmäiseksi irrottaa hydraulisen perälaudan letkut.

Kaivurin siirto näppärästi

Maansiirtolavalla Weurlander pystyy hoitamaan myös pienen, viiden tonnin telakaivurin siirrot työmaalta toiselle. Kaivurin saa ajettua suoraan lavalle, kun lavan laskee maahan. Lavan hydraulinen perälauta on saranoitu toisesta reunastaan ja se voidaan kääntää ­sivulle kaivuria lavalle ajettaessa.

Aikaisemmin Weurlander joutui siirtämään kaivurin erikseen työmaalle, nyt se menee samalla ajokerralla. Kun lavaa vedetään ylös kaivuri päälle ajettuna, on kaivurin oltava luonnollisesti hyvin kiinnitetty.

Vaunun renkaiksi valittiin lisävarusteena saatavat 710/40R22,5-renkaat. Leveä rengastus tiivistää maata vähemmän. Vakio rengaskoko on 600/50R22,5.

– Isompi, 710/40R22,5-rengaskoko, mahdollistaa 50 km/h vauhdin, toisin kuin muiden valmistajien käyttämät pienemmät renkaat, tuumii Weurlander.

Kaiken kaikkiaan Multiva HookSystem -koukkulavavaunu on Weurlanderin mielestä hyvä hankinta: korjuuaikana puintiteho lisääntyy, kun vaunuja ei tarvitse kesken puintipäivän lähteä ajamaan kuivurille.

– Toki vaunulla on hintansa, mutta jos hankkii alustan ja kolme lavaa, yhteishinta on vähemmän kuin kolme erillistä perävaunua, laskee Weurlander.

Tilalle hankittiin koukkulava-alusta ja kolme 20 kuution viljalavaa.

Multiva HookSystem 18

  • Kantavuus 18 tonnia.
  • Päällevetokuorma 18 tonnia.
  • Päällevetokulma 18 astetta.
  • Kippauskulma 53 astetta.
  • Lavan pituus 5,3–6,2 metriä.
  • Vakiorenkaat 600/50R22.5 (nopeus max. 40 km/h).
  • Vaihtoehtoiset renkaat 710/40R22.5 (nopeus max. 50 km/h).
  • Teliakselisto.
  • Hydraulinen jousitus lisävarusteena (tulossa).
  • Hydrauliöljyn tarve kipissä 23 litraa.
  • Lavalukitus hydraulinen.
  • Lavajuoksujen korkeus 120 cm.
  • Paino 3 650 kiloa.
  • Valmistaja Dometal Oy, Loimaa.

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita