Piikkisuoraa kyntöä

02.04.2017 // Hannu Koivisto

Viime vuonna Suomeen tuli ensimmäinen GPS-ohjattu Lemken-aura. Lemken Juwel 8 Turn Control tekee priimaa kyntöä satelliittisignaalin avulla. Auran viilunleveys säätyy automaattisesti.

Aura on ollut testikäytössä, mutta ensimmäinen asiakkaalle toimitettu uuden sukupolven GPS-ohjattu paluuaura on Nivalassa Juha Mehtälän traktorin perässä.

Juha Mehtälä tutkii traktorin valtaistuimelta auran tekemää mullosta tyytyväisenä. Puintisyksyn jälkeen kyntäminen tuntuu lomalta. Aurinko pilkistää ja kuulas syyspäivä antaa parastaan. Iso lohko multaantuu joutuisasti kuuden terän voimalla.

Kuljettajan tärkein tehtävä on kääntää traktori päisteessä ympäri ja kiepauttaa aura ympäri. Traktorin päisteautomatiikka pitää huolen ajonopeudesta ja nelivedon lukoista. GPS-ohjatulla auralla kynnettäessä ei käytetä automaattiohjausta, vaan traktori kulkee pitkin kyntövakoa.

Lemken ottaa RTK-signaalin traktorin katolla olevasta antennista. Paikkatieto siirtyy CAN-väylää pitkin auralle.

Huoltoinsinööri Tommi Tervo Keskolta kertoo auran tarvitsevan signaalin traktorin kautta, koska auraan ei ole olemassa erillistä antennia. Kun aura on säädetty oikein, traktori kulkee vaossa vaikka rattiin koskematta. GPS-ohjaus säätää auran viilujen leveyttä siten, että kyntövaosta tulee mahdollisimman suora. Monitori maalaa karttaa kynnetystä lohkosta.

Kokeeksi Juha Mehtälä kääntelee ohjauspyörää ja tekee mutkia ajolinjaan. Seuraavalla vedolla auran automatiikkaa huolehtii mutkat suoriksi. Toisella korjaavalla vedolla vako on jo niin piikkisuora, ettei siihen juuri rattikäsi normityöllä kykene.

Suora kyntövako ja tasainen työsyvyys kelpaavat vaikka viivoitintehtaan muotiksi.

GPS-ohjattu Lemken Juwel 8 tekee viivasuoraa kynnöstä Nivalan lakeuksilla. Juha Mehtälä tekee tahallaan pari mutkaa kyntöviiluihin.

Paluuvedolla aura on jo lähes oikaissut mutkat, eikä niitä enää näy seuraavan vedon jälkeen.​

Vain yksi mekaaninen hallinta

Aurassa säädetään pystykallistus ja työsyvyys sähköhydraulisesti ja automaattisesti ohjaamosta. Ainoastaan auran linja suhteessa traktoriin keskitetään vanttiruuvilla mekaanisesti.

Perinteisen tiedon mukaan työntövarren pitäisi olla suorassa, mutta sääntö koskee vain neliteräisiä ja sitä pienempiä auroja.

Sähköhydrauliikka on yhdistetty modernin traktorin ISOBUS-liitäntään. Vanhempiin traktoreihin voidaan rakentaa järjestelmä, ellei ISOBUS-toimintoa ole.

GPS-signaali on Geotrimin RTK-signaali, jolla päästään sentin tarkkuuteen.

Auran korjausliikkeille on asetettu rajat. Eri peltoja ja maalajeja varten on neljä muistipaikkaa eri asetusten yhdistelmille.

Hallinta ilman sähköhydrauliikkaa olisi lähes mahdotonta: Kahden hydraulikkaletkun Ls-hydraulikka vaatisi viisi kaksitoimista vipua. GPS-tekniikka toimii vain nostolaiteauroissa.

Mehtälän Lemkenissä on metrin ojasväli. Se ei käytännössä tukkeudu edes paksussa maissiröhnässä.

Aurojen tuotepäällikkö Hendrik Vennemann (oik.) Lemkeniltä totesi Juho Mehtälän ja GPS-ohjatun auran kyntöjäljen erinomaiseksi.

Ohjauskeskuksen monitoriin piirtyy kartta kynnetystä lohkosta.

Kiilat tasaisesti suoriksi

Suomalainen peltolohko on harvoin tasaisen suorakaide. Pahimmillaan kiiloja ja mutkia löytyy joka sivulta ja moneen suuntaan. Lohkon keskellä voi olla pylväs tai siirtolohkare.

Aloitukseen opetetaan automatiikalle tavoite-AB-linja, jota traktori noudattaa läpi kyntösuorituksen. Lisäksi traktori-aurayhdistelmälle voidaan opettaa päätösvaon paikka, jolloin aura oikaisee kiilan suoraksi säätämällä automaattisesti viiluleveyttä. – Edellyttäen, ettei lohko ole liian kapea, jolloin muutos ei onnistu asetettujen rajojen puitteissa.

Kiilamaisella pellolla voidaan myös luoda kohdeajolinja, joka ei siis ole samansuuntainen kuin aloitusveto. Tällöin automatiikka säätää työleveyttä leventäen ja kaventaen auraa, jotta kohdeajolinja saavutetaan. Pellon mittasuhteista riippuu, onko kohdeajolinjaa mahdollista saavuttaa, vai loppuvatko vedot kesken.

Jos lopetusvakokin tasataan, kyntäjän ei tarvitse huolehtia erillisten päisteiden oikaisemisesta, vaan koko pelto tulee kynnetyksi yhdeksi tasaiseksi matoksi.

Tämä jouduttaa kynnön lisäksi kevätmuokkauksia, kun erillisiä vakoja ei tarvitse tasoitella. Nurmen kynnössä tämä on erityinen etu, kun nurmitupsuja ei kerry kynnön pintaan.

Lemkenin markkinointinimi GPS-ominaisuuksille on Guide. Sitä varten tarvitaan Lemkenin oma ohjauskeskus. Auran asetukset määritellään ohjauskeskukseen. Esimerkiksi kuinka paljon työleveys saa vaihdella, koska työjälki ei välttämättä salli säätöä minimi- ja maksimileveyksien välillä. Lisäksi ohjauskeskukseen voidaan määritellä pellon rajaustoiminnot ja päisteiden merkintä.

Auran pystykallistus, työsyvyys ja viilun leveys säätyvät sähköhydraulisesti.

Perusmuokkaus on kylvöpohjan perusta

Kyntäminen oli muutama vuosi sitten monilla tiloilla toissijainen muokkausmenetelmä, kun kevytmuokkaus oli muotia. Kyntäminen on kuitenkin tullut takaisin tärkeimmäksi muokkausmenetelmäksi useimmilla tiloilla.

Kyntö on menetelmänä hitaampaa kuin esimerkiksi kultivointi, mutta polttoainetaloudellisesti se ei ole kallista, jos kalusto on ajanmukaista.

Lemkenin uutuus tuskin tulee olemaan joka maatilan peruskone, mutta isoilla tiloilla se on varteenotettava vaihtoehto tehokkaaseen perusmuokkaukseen.

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita