Vaihtolavavaunulla helpotusta tilan töihin ja työkonekustannuksiin

10.03.2016 // Matti Kallio

Multivan HookSystem-koukkuvaunu mahdollistaa vaihtolavojen kustannustehokkaan hyödyntämisen ja räätälöinnin omiin tarpeisiin.

Dometalin Multiva HookSystem -koukku­vaihtolavajärjestelmä on herättänyt run­saas­ti kiinnostusta. 

– Vaihtolavajärjestelmää ryhdyttiin kehittämään asiakaspalautteen pohjalta, Juha Erkkilä Multivasta kertoo. 

Muutokset tilarakenteissa ja urakoitsijoiden työkentässä ovat muuttaneet perävaunutarvetta. Kuljetuksiin kaivataan yhä enemmän kapasiteettia ja joustavuutta, jota HookSystemillä pystytään tarjoamaan.

Etu perustuu useampien lavojen käyttöön sekä ajankäytön tehostamiseen. Esimerkiksi viljan siirroissa voidaan riittävä määrä lavoja ajaa valmiiksi pellon reunaan ja puida otollisin aika täydellä teholla. Siirrot voi tehdä joustavasti muun ketjun mukaan. Järjestelmä sopii myös yhden kuljettajan ketjuihin.

Taloudellinen hyöty tulee kokonaista perävaunua edullisempien lavojen hinnasta. Lavojen täyttö ja purku maassa voi olla helpompaa. Myös lavojen räätälöinti omiin käyttötarkoituksiinsa tulee entistä houkuttelevammaksi.

– HookSystemin edut tulevat esiin siirrettävien massojen kasvaessa. 18 tonnin kantavuus ja 50 km/h tienopeus 710/40-22,5 renkailla kertovat vaunun rajuista ominaisuuksista, Erkkilä muistuttaa.

 

Multivan näköinen ratkaisu

Asiakastoiveet korostivat yksinkertaista ja varmaa toimintaa sekä hyvää kulkukykyä niin pellolla kuin maan­tielläkin. Kilpailijoiden ratkaisut tutkittiin tarkoin.

– Koukkuvaunu on ollut ajatuksissa jo pitempään ja nyt oli sen aika, tuotekehitysjohtaja Vesa Mäkelä kertoo. 

HookSystemin tunnistaa helposti aidoksi Multivaksi. Vahva putkipalkkirunko ja huolellinen viimeistely paistavat kauas. Koukku istuu paikoilleen kuin nakutettu.

HookSystemin toimintoja hallitaan suoraan traktorin hydrauliikalla. Kaksitoimisia lohkoja tarvitaan kolme. Jyhkeästä sylinteristä huolimatta 23 litraa öljyä riittää.

– Puhtaasti hydraulinen hallinta on erittäin yksinkertainen ja toimintavarma, Mäkelä korostaa. 

Yhdellä lohkolla valitaan, halutaanko kipata vai vaihtaa lavaa. Valinta voidaan tehdä vain lavarungon ollessa alhaalla. Lohko käyttää lavan ja taittuvan koukun lukkoja sekä telilukitusta. Valittu toiminto näkyy kuljettajalle toimintonäytöllä.

Toisella lohkolla käytetään kippisylinteriä, kolmannella lavanvaihtotilassa koukun taittoa ja kippaustilassa ulkopuolista hydrauliikkaa.

Sarjan ensimmäinen

HookSystem 18 -alusta on Multivan koukkuvaihtolava­järjestelmän ensimmäinen palanen. Lavoja on toistaiseksi TR-mallistoon perustuva 20 kuution yleislava ja HS 180 HD -soralava.

Lisää tulee kysynnän mukaan. 

– Teemme koneita sarjatuotantona, se asettaa toiveille rajoituksia, Mäkelä muistuttaa.

Multivan kaikki lavat ja rungot hitsataan robotilla. 

– Robottihitsaus on osa suunnittelua, jolla erikoisteräksistä ja rakenteiden optimoinnista saadaan kaikki irti, Vesa Mäkelä kertoo. 

Robotilta ei haeta kilometrejä, vaan kerralla valmista, joka milliltään täydellistä saumaa.  

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita