Urakointiin erinomainen puskuvaunu

02.11.2016 // Essi Saarinen

Kalajoen Neliveto Oy testasi Multivan PushSystem 320 -vaunua kesäkuussa kiivaimpaan rehuntekoaikaan. Vaunu on ensimmäinen kotimainen puskuvaunu markkinoilla. Nelivedon urakoitsijoiden mukaan laadukas vaunu sopii erinomaisesti tehokkaaseen säilörehun korjuuketjuun.

Vuodessa pari tuhatta hehtaaria säilö­rehua korjaava Kalajoen Neliveto -urakointiyritys tarvitsee yksinkertaisia, kestäviä ja nopeatoimisia perävaunuja. Heillä oli kesäkuussa reilun viikon koekäytössä Multivan PushSystem 320 -vaunu, jonka kuorma puretaan hydraulisesti työntämällä.


PushSystem-vaunujen tyhjennystapa on turvallinen. Kuorman tyhjäys onnistuu hyvin myös kaltevilla ja upottavilla alustoilla. Tyhjennystavan ansiosta ­auman päälle ajettaessa ei synny sellaisia riskitilanteita kuin kipattaessa.

– Olemme erittäin kiinnostuneita vaunutyypistä, sillä se sopisi erinomaisesti urakointiin, Kalajoen Neli­vedon toimitusjohtaja Ville-Matti Vuollet kertoo.

Multivan puskuvaunussa liikkuvia osia ovat vain kelkka ja perälauta. Näin vältytään venyviltä ketjuilta tai vuotavalta kipiltä, joiden korjaamiseen tuhlaantuisi kallista aikaa.

PushSystemin purku tapahtui alle 50 sekunnissa, joka on ehdoton etu tehokkaille urakoitsijoille. Myös se, että puskuvaunun kuorma voidaan purkaa helposti mataliinkin varastoihin, houkuttaa urakoitsijaa.

– Kaikilla asiakastiloilla ei ole kahdeksan metrin korkuisia siiloja kippikärrylle, Vuollet selittää.

Kesällä urakoitsijoilla testikäytössä ollut vaunu oli 320-mallin prototyyppi.

– Kehitystyö oli vielä kesken, tosin loppusuoralla, Vuollet kuvailee.

– Kelkan ja letkujen sijoittelua kommentoimme Multiva-kärryjä valmistavalle Dometal Oy:lle.

Ville-Matti Vuollet testasi kesällä 320-mallin prototyyppiä.

 

Keveys on etu

PushSystem 320 -vaunumallin tilavuus on korotetuilla laidoilla 40 kuutiota ja vaunussa oli kaksiakselinen keinutelialusta. Kokonaisuus toimi hyvin, mutta Vuollet haaveilee kääntyvästä taka-akselista. Sellainen on saatavissa, jos vaunuun valitsee lisävarusteeksi hydraulisen akselistojousituksen. Hydraulijousitetussa mallissa taka-akseli on aina ohjautuva.

Suuremmassa PushSystem 400 -mallissa hydraulinen akselistojousitus ja ohjautuva taka-akseli ovat ­vakiot.

Multiva PushSystem -vaunun hintaa urakoitsija ei vielä tiedä, mutta toivoo, että se olisi kilpailukykyinen kotimaisella vaunulla. Vuollet ei ole kokeillut kilpailijoiden vastaavia, mutta se on selvinnyt, että Multivan vaunu on kilpailijoitaan kevyempi.

– Se on ehdoton etu, sillä vaunuun ei tarvita yhtään lisämassaa kuorman lisäksi, hän toteaa. Renkaat vaunussa olivat urakoitsijan mielestä riittävät säilörehukuormille.

PushSystem-vaunuissa on vahva ja vääntöluja runko, johon lava on kiinnitetty pulttiliitoksin. Kotelorakenteisen lavan kaikki saumat on hitsattu, mikä ­tekee lavasta erittäin kestävän. Vaunun rakenteen ­ansiosta painopiste pysyy alhaalla.

Laatu ja kestävä laite on tänä päivä urakoitsijalle ehdoton edellytys.

– Käyttöiän on oltava 15 vuotta, jotta urakointi saadaan kannattavaksi, Vuollet toteaa.

Ville-Matti Vuollet luotsaa yhdessä veljensä Juha-Pekan kanssa Kalajoen Neliveto -yritystä. Säilörehun korjuu-urakointia yritys suorittaa 30 asiakastilalla noin 160 kilometrin säteellä Kalajoesta. Säilörehun korjuu urakoidaan kahdella New Hollandin ajosilppuriketjulla.

Peräkärryjä rehunteossa on käytössä parikymmentä, joista osa on aliurakoitsijoiden. Nelivedolla on ennestään Karkon kaksi- ja kolmiakselisia kippikärryjä, Mengelen ketjupurkukärryjä ja muutama omavalmiste.

– Säilörehu-urakointi tuo taloon puolet leivästä, Ville- Matti kertoo.

Rehunteon lisäksi urakoidaan kylvössä ja lietteen­ajossa. Talvella miehet työllistyvät puutavaran kaukokuljetuksessa. Lisäksi yrityksellä on korjaamo, jossa suoritetaan konehuoltojen lisäksi kunnostukset ja peruskorjaukset. Työntekijöitä Kalajoen Nelivedolla on kuusi ympäri vuoden ja kesällä sesonkiaikana kuskeja on kymmenkunta.

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita