Kunnon katos tai halli suojaa koneita tuiskulta

03.02.2016 // Mathias Luther

Tänä talvena lumi ei peitä korppoolaisen Tom Lindströmin maansiirtoyrityksen peräkärryjä ja traktoreita. Ne odottavat uusien suojien turvassa lunta, joka tuo pienelle yritykselle vain tuottoisaa työtä. 

Metsäisen mäen laelta noin kilometri ennen Galtbyn kylää löytyy Lindströmin yrityksen uusi konevarasto. Rakennuksista puuttuvat vielä sähköt, mutta ­halliin ja avoimeen vaunukatokseen on jo alettu tuoda vaunuja ja traktoreita. 

– Aiemmin niitä on laitettu vähän mihin nurkkaan vain mahtuu, Tom Lindströmin poika Viktor Lindström kertoo. Hän on koulutettu maaseutuyrittäjä ja perheyrityksen tarmokas työntekijä. 

Viktor Lindström iloitsee siitä, että yhtiön kalusto saadaan vihdoin yhteen paikkaan katon alle .

Tällä hetkellä kolme sukupolvea Lindströmin miehiä on valmiina toimintaan tilalla ja yrityksessä. Kesken jutunteon isoisä Erik Lindström polkee mäkeä ylös, mukanaan vasta teroitettu moottorisahan ketju. 

Maansiirto ja koneurakointi työllistää kokopäiväisesti kolme henkilöä: Tomin ja Viktorin lisäksi palkollisena kyläläisen Mikael Mattssonin

Urakointi leipälajina

Yrityksen toimenkuvaan kuuluvat ennen kaikkea maan­siirto ja teiden kunnossapito Korppoossa, niin Paraisten kaupungille kuin yksityistalouksille ja yrityksille. Yrityksellä on sorat ja murskeet omasta takaa, mistä on huomattavaa etua.

– Sitä voi hakea silloin kun tarvitsee, ei tarvitse sopia siitä kenenkään kanssa, Tom sanoo.

Toimenkuvaan kuuluu myös lumen auraus pihoilta ja pikkuteiltä.

– Jos lunta tulee edes vähäsen, niin meillä on kyllä tänä talvena millä puuhata.

Lindströmillä on myös maatila, joka vuonna 2015 tuotti vehnää ja härkäpapua. Sen vähän yli 30 hehtaaria eivät kuitenkaan enää elätä perhettä, vaan leipä­lajina on koneurakointi.

Tilalla ja yrityksellä on omat kalustonsa. Yrityksen koneet ovat yleisesti ottaen moderneja, tilalla on muutama oikein hyvä traktori sekä määrittelemätön lukumäärä vanhempia.

Tuttu kauppias tuntee tilat

Maatilan keskus on Galtbyn kylässä, maantien kahdella puolen. Sinne ei enää laajennuksia mahtunut, ja uudisrakennukset ovatkin kilometrin päässä keskuksesta. 

Vajan ja hallin välittivät Turun K-maatalouden myyjä Henry Johansson. Oltuaan alalla ja alueella yli 30 vuotta hän tuntee Saaristotien tilat joka mutkan kohdalla. Ravintola Hjalmarissa Korppoossa lounastellessaan hän saa tuttujen nyökytyksiä oikealta ja vasemmalta. 

Henry Johansson on tullut monelle Paraislaiselle tutuksi kun tilalle on rakennettu tai hankittu kalustoa 

– Hauska huomata, että ihmiset arvostavat työtäni, Johansson sanoo. 

Lindströmin rakennushankkeen aloite tuli rakentajalta itseltään, ei kaupan mainoksen tuloksena. 

Johansson oli talossa jo vanha tuttu. Hän on toimittanut myös yrityksen useimmat peräkärryt ja maatalouden useimmat työvälineet. 

Hallista ja katoksesta yksi kokonaisuus

Lindströmien uudet konesuojat koottiin tavallisesta poikkeavalla tavalla kahden eri valmistajan valikoimista. Näin tehtiin, jotta molempiin saatiin lautalaudoitus. Lauta on Lindströmien mielestä oikea materiaali saaristomiljööseen, ei pelti. 

– Ja olisihan siinä vähän ristiriitaa, jos hallin pintana olisi puu ja vajan pelti, Tom sanoo.

Halli on Vieskan Elementin Pomo-halli, mitoiltaan 11x13,6 metriä. Sisällä on vapaata korkeutta 4,5 metriä. Tuhti-konekatos on kahdeksan metriä syvä ja 28 metriä leveä sekä käsittää seitsemän pilttuuta. Siitä tehtiin vähän standardia matalampi, jotta se mahtuisi Pomohallin räystään alle. Korkeutta jäi kuitenkin riittävästi, jotta vaunut saadaan suojaan. 

Kolme sukupolvea Lindströmeja Weckmanin katon alla: Erik Lindström, pojanpoikansa Viktor L ja oikealla Tom Lindström. 

Lindströmit vastasivat itse maarakennustöistä, perustuksista, vajan seinistä ja sähköasennuksista.
K-maatalous toimitti Pomohallin pystytettynä, ja Lindströmit kokosivat vajan. 

K-maatalouden paketin hinnaksi tuli noin 80 000 euroa veroineen. Henry Johansson laskee, että kokonaisuuden markkinakustannus olisi noin 150 000, ja Tom Lindström nyökkäilee. Perustusten tekemisessä sekä sähkötöissä Lindströmit ottivat paikallisen urakoitsijan avukseen. 

Valmiina tuiskuun

Kukkulaa, jossa konevarasto sijaitsee, on jo monta vuotta käytetty maa-ainesten ja mullan varastointiin. Kukkulalla on myös Lindströmien vanhempi halli, joka on Weckman Steelin tekoa. Siellä maata on muokattu jo pidempään, mutta nyt valmistunutta projektia silmällä pitäen sitä ryhdyttiin tekemään kevättalvella 2015.

Näin kahden valmistajan rakennuksista tuli sopusuhtainen kokonaisuus. Vasemmalla Weckman Steelin konekatos, oikealla Vieskan Elementin Pomo-halli.

Kesäkuussa valettiin perustuksia, ja syyskuussa kolme reipasta miestä Vieskan elementistä saapui pystyttämään lämmintä hallia. 

– Heillä oli siihen selvästi rutiinia, tekivät sen kahdessa viikossa, Tom Lindström kiittelee. 

Tuhti-konekatoksen Lindströmit rakensivat viime lokakuussa. Valot, rännit ja peruslämpöä tuottava ilma-lämpöpumppu saatiin paikoilleen ­tammikuussa. 

Lumi saa tulla

Eikä hänen hallejaan. Lämpimästä hallista viemärit johtavat sisään kulkeutuneen lumen sulamisvedet öljynerotuskaivon kautta pois. Vajan seinät ja katto kestävät erityisen paljon painoa juuri siellä, missä lumi­kuormakin on suurimmillaan, eli hallin vastaisessa päässä.

Lämpimään halliin mahtuu hyvin traktori kärryineen. Tunnelmavalaistus syntyy sähköasennuksia odotellessa työmaavalaisimella.

Koska halliin pitää mahtua kaivureita pitkine puomeineen, oviksi valittiin taiteovet eikä nosto-ovia. Siten vapaa kulkukorkeus saatiin nostettua 4,38 metriin – vain 12 senttiä sisäkaton alle. Tämä kuitenkin vaatii, että myös ovien edusta pidetään lumesta ja jäästä vapaana. Hallin laatta on siksi sähkölämmitteinen. Tämän hallin kynnys pysyy matalana. 

 

Tom Lindströmin tallivihjeet
Elementtihalli valmiiksi pystytettynä on melko helppo ja vaivaton tapa rakentaa. Jos perustukset saa itse tehtyä, niin loppu on sitten melkein avaimet käteen.
Työt, joita ei itse pystytty tekemään, ostettiin paikallisilta urakoitsijoilta.
Rakennusten vakiomalleista sai helposti muunnoksia. Weckmannin konekatos tehtiin vähän vakiota matalammaksi, jotta se mahtuisi hallin räystään alle. Pomo-halliin sai pyydettäessä ongelmitta halutut taiteovet nosto-ovien tilalle. 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita