Käytössä kätevä Claas Axion

10.03.2016 // Essi Saarinen

Turveurakoitsijat ostivat ensimmäisen Claas-traktorinsa vuoden alussa. Ensimmäisten 200 ajotunnin jälkeen kokemukset ovat positiivisia.

Kalajokiset turveurakoitsijat Janne ja Erkki Simi ovat ajaneet uudella Claas Axion 850 -traktorilla vuoden alusta. Tunteja on kertynyt 200 ja ajo on ollut huoletonta. Traktorin kehitystyössä yksityiskohtia on mietitty tarkasti ja niiden tuomat mukavuudet huomaa työssä.

Takana on 50 päivän turpeenajourakka. Simit ajavat nostamaansa turvetta Vieskan Voima Oy:n lämpövoimalaan. 

–Teemme oikein lähienergiaa, sillä turve on peräisin kymmenen kilometrin päästä Turveruukin Löytynnevan suolta, Janne Simi kertoo. 

Yhtymä Simi & Kumpp. tuottaa kokonaisurakalla jyrsin-, pala ja kuiviketurvetta.

Suomen markkinoille uuteen Claas-traktorimerkkiin urakoitsijat päätyivät koeajon ja esittelyjen perusteella. 

– Tehdasvierailulla Claasilla huomasin yrityksen voimakkaan panostuksen tuotekehitykseen ja mieleeni jäi erityisesti traktorin hiljainen hytti.

Vetovoimaksi turpeenajoon urakoitsijat ovat valinneet traktorin, koska ajoetäisyydet ovat lyhyet. Kesällä traktoria tullaan käyttämään suolla jyrsinnässä, palakoneen vedossa ja sarkojen muotoilussa. 

– Kuorma-autolle ei olisi kesällä käyttöä meidän hommissamme, urakoitsijat perustelevat.

Turvetta Simit kuljettavat 60 kuution kärryllä, jolloin vedettävää kertyy noin 20 000 kiloa. Traktorin hydrauliikan tehot riittävät mainiosti. 150 litran pumppua on helppo säätää eri toiminnoille.

Janne Simi poikineen kiittelee Claas Axion 850:n hiljaista ohjaamoa.

Kiitosta hyttimukavuudesta

Axionin hytin mukavuudet ovat vakuuttaneet. 

–Hyväkyytinen, teiden routaheitot eivät tunnu, Janne Simi kehuu. 

Lisävarusteeksi on hankittu vielä laadukkaampi penkki. Traktori on varustettu portaattomalla CMATIC-vaihteistolla. Sen ansiosta 50 kilometrin tuntivauhti maantieajossa saavutetaan alhaisella 1 600 kierroksen kierrosnopeudella. Niinpä kyyti on hiljaista. 

Hytin hiljaisuuden lisäksi automaatti-ilmastointi saa myös kehuja. Lasit eivät ole huurtuneet eli suulakkeet ovat oikeilla paikoilla. Tammikuun kovillakin pakkasilla hytti pysyi lämpimänä.

Axionin hallintalaitteet on sijoiteltu traktorin hyttiin ergonomisesti. 

–Säädöt ovat helpot ja loogiset, Erkki Simi kiittelee. 

Kaikki valikot ovat suomenkielisiä. Myös traktorin ohjausnäyttöjen säätyminen valon mukaan saa urakoitsijoilta kiitosta. Pimeällä ajettaessa on erinomaista, että näyttö himmenee valomäärän mukaan eikä häikäise kuskia. 

Claas Axionin hallintalaitteet ovat loogiset ja helppokäyttöiset.

Huoltokin pelaa

Claas Axion 850 on Simien edellistä vetotraktoria isompi. Talviliukkailla massasta on kiistatonta etua. Renkaiksi Axioniin on valittu palapintarenkaat ja niitä tehostettu edelleen nastoilla. 

– Urakoitsijan on lähdettävä liikkeelle joka päivä ja jokaisella kelillä, siksi ääriolosuhteisiin on varauduttava, perustelee Janne Simi.

Uuden merkin huoltojärjestelyistä Simit eivät ole huolissaan. Jo ennestään tuttu traktorihuollon väki Ylivieskassa kouluttautui uuteen merkkiin ja on suorittanutkin ensimmäisen huollon hyvin.  

 

Claas Axion 800 on mallistonsa suurimpia

CLAAS:n traktoriuutuudet ovat olleet Suomessa 2015 syksystä lähtien KoneAgrian lanseerauksen jälkeen. Malliston suuremmasta päästä löytyy AXION 800 -mallisarja, joka maksimitehoiltaan kattaa hevosvoimasegmentin 205 - 295 hv. CLAAS lanseerasi AXION 800 mallisarjan vuonna 2014, ja voitti lukuisia arvostettuja palkintoja heti lanseerauksen yhteydessä. Arvostetut Tractor of the Year 2014 ja Machine of the Year 2014 palkinnot tulivat heti kättelyssä Saksan Agritechnica 2013 messuilla.

AXION 800 mallisarja koostuu nykyään kuudesta mallista. Ensiksi lanseerattiin 810, 830, 840 ja 850 mallit. Uutuutena on tullut myös AXION 800 ja 870. Mallisarjassa moottorina toimii FPT:n 6,7 litrainen Common Rail moottori, jossa STAGE 4 päästömääräysten tasolle päästään vain urearuiskutuksella. Vaihteistona mallisarjaan saadaan joko HEXASHIFT -powershiftvaihteistoa tai portaatonta CMATIC vaihteistoa. Varustelutasona on saatavana hyvin varusteltu CIS-malli tai premium tason CEBIS-malli. Loistava ajomukavuus on taattu erittäin hyvällä etujousituksella, nelipiste -ohjaamojousituksella ja premium tason istuimilla.

 

 

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita