Helppohuoltoinen ja muutenkin fiksu

27.09.2016 // Tuomas Rytky

Cargos 8000 -sarja on uusin jäsen saksalaisen Claasin noukinvaunuperheessä. Sarjassa on kolme erikokoista vaunua. Suurinta 8500-mallia esiteltiin rehunkorjuussa Haapavedellä.


Kun sullojan kanavan kääntää alas, niin teriä ja sullojaa mahtuu huoltamaan varsin mukavasti sullojan ja syöttölaitteiston välissä seisoen, näyttää Nivalan K-maatalouden kauppias Tuomas Reinikainen.

Cargos 8000-noukinvaunujen erikoisuus on irro­tettava noukin ja sulloja. Claas käyttää ominaisuudesta nimeä kombi, koska ­samaa vaunua voi käyttää sekä noukinvaununa että sullojan ja noukkimen irro­tuksen jälkeen taval­lisena rehukärrynä silppurin vierellä. Periaatteessa vaunulla voi ajaa myös muuta kuin rehua.

Sullojan ja noukkimen irrottaminen on suoraviivaista. Hydrauliikkaletkujen ja elektroniikkapiuhan ­li­säksi pitää irrottaa neljä pulttia ja voimansiirto­akseli. Koko homma on hoidettu parissakymmenessä ­mi­nuutissa. Irrotuksella vaunu kevenee 2,5 tonnia, mikä on tietenkin käytettävissä lisäkantavuutena kuormaa ajatellen.

Herkimpien osien irrottaminen voi olla järkevää myös riskien pienentämisen näkökulmasta: jos vaunulla ajetaan vaikkapa haketta, noukin ja sulloja eivät ole mukana särkymistä kärkkymässä.


Hydraulivetoinen noukin tuo rehun hyvin lähellä sullojan sormia. Huomaa sormisegmenttien pulttikiinnitys ja leveys, joka on 22 mm.

Käännettävät terät ja pulttikiinnitteiset sormisegmentit

Noukkimen ja sullojan irrotus helpottaa niiden huoltamista. Huolto onnistuu kuitenkin oivallisesti myös keruulaitteiston ollessa paikoillaan vaunussa. Cargos 8500 -vaunua esiteltiin haapavetisellä Savelan maito­tilalla kesän toisen rehusadon korjuussa.

Nivalan K-maatalouden kauppias Tuomas Reinikaiselta ei kulunut kuin minuutti pari vaunun sivulla vipuja käännellen ja hydrauliikkaa komentaen, kun sullojan ­kanava oli jo käännetty auki alaspäin ja terät väännetty esiin. Mies sujahti vaunun ja syöttölaitteiston väliin esittelemään huollettavuutta ja näytti mahtuvan avautuneeseen tilaan varsin helposti.

Cargoksessa käytetään kaksipuoleisia teriä, joiden ­ansiosta tylsyneestä terästä voidaan kääntää terävä esiin kesken työpäivän. Cargos 8500:ssa teriä on 40 kappaletta ja ne on kiinnitetty 38 millimetrin välein. Terät voi kääntää yksitellen.

Myös sulloja lisää tavaraa helpon huollettavuuden karhoon. Sullojan sormisegmentit on kiinnitetty pulteilla niin, että yksittäisen segmentin vaihtaminen on vaivatonta. Sullojan sormet ovat muodoltaan leveitä ja niitä on yhdeksän riviä.

Sullojan halkaisija on 860 mm, ja se on aikaisemmasta 9000-sarjasta tuttu EFS-sulloja (Efficient Feeding System). EFS tarkoittaa Claasin kielessä totuttua viistompaa ja avarampaa rakennetta. Ratkaisun ansiosta sul­lonta on tehokkaampaa, mutta voiman tarve ja sitä kautta polttoaineen kulutus ovat perinteisiä ratkaisuita pienempiä.


Cargoksen saa myös peräpurkukeloilla varustettuna. Kelat saa tarvittaessa irrotettua. Lisävarusteena saatavat led-valot toimivat kuljettajan niin halutessa automaattisesti, jolloin esimerkiksi purun yhteydessä vaunun taakse ja sivulle syttyy valaistus.

 

Automatiikalla jouhevuutta käyttöön

Cargosta komennetaan Communicator II -käyttö­paneelilla, joka on tuttu jo Cargosta edeltäneestä Quantum-sarjasta. Työskenneltäessä ohjaimen kosketukset jäävät käytännössä hyvin vähiin, sillä vaunussa on pelto-, päiste- ja siirtoajoautomatiikat. Kuljettajan tehtäväksi jää sopivan automatiikan valinta. Sen jälkeen vaunu säätää aisan ja noukkimen korkeuden esiasetusten mukaisesti.

Cargoksessa noukin pyörii hydraulisesti. Niinpä auto­matiikka pysäyttää noukkimen, kun ohjaimesta valitaan päiste- tai kuljetustilanne.

Tarvittaessa ohjaimen kautta voi luonnollisesti tehdä paljon muutakin, kuten säätää sullonta-astetta. Ohjain myös laskee kuinka työaika jakautuu varsinaiseen keruuseen, päisteisiin ja kuljetuksiin.

Cargoksen huoltovälit ovat 20, 50 ja 200 tuntia.

Käyttöpaneeli muistuttaa, kun huolto on ajankohtainen.

Cargokseen saa hydaraulisen jousituksen yhteydessä lisävarusteena jousituksen ja vetoaisan hydraulisen painemittauksen avulla toimivan punnituksen. Kuormatonnit siirtyvät tällöin Communicatorin näyttöön. Ominaisuutta arvostanevat urakoitsijat, mutta yksittäisellä tilallakin tonnit antavat tietoa rehun kasvamisen eroista eri lohkoilla.

Punnituksen ohella valopaketti on lisävaruste, joka kiinnostaa ainakin urakoitsijoita. Yksitoista led-­valaisinta tuovat pimeäänkin kelvolliset työskentelyolosuhteet. Valaistus toimii sekä automaattisesti että manuaa­lisesti. Ensiksi mainittu tarkoittaa esimerkiksi, että noukkimen laskeminen sytyttää valot noukintaa varten ja purun käynnistäminen valot vaunun taakse ja sivulle.


Communicator II -käyttöpaneeli on selkeä käytettävä. Cargos-sarjaa voi komentaa myös Claasin Operatorilla tai Cargoksen valikkorakennetta tukevalla Isobus-ohjaimella. Myös tabletilla tapahtuva ohjaus on tulossa markkinoille.
 

Pikatuntuman perusteella kehitystä on tapahtunut

Maidontuottaja Mika Jylänki Savelan tilalta tutustui vaunuun Tuomas Reinikaisen kanssa yhden iltapäivän aikana. Savelan tilalla rehua korjataan noin 75 hehtaarin alueelta. Ensikommenteissa Jylänki nosti esiin Cargokseen tehtyjä uudistuksia. Vertailukohtana hän käytti tilansa Quantum 5800 -vaunua:

– Terien huollot ja puhdistuksethan ne ovat tympein homma vaunun kanssa. Siitä näkökulmasta huollettavuus on mennyt hirveästi eteenpäin. Sullojan ­tehokkuus näyttäisi myös parantuneen Quantumiin verrattuna. Koska noukin pyörii hydraulisesti, se pysähtyy aina ylösnostettaessa. Turhan pyörimisen poisjääminen säästänee noukinta. Se ei kulu niin nopeasti.

 

Yli viisikymmentä vuotta noukinvaunuja

Vuosi 2015 oli Claas-noukivaunuille juhlan paikka. Saksalaismerkin ensim­mäiset noukinvaunut hitsattiin markkinoille vuonna 1965 Bad Saulgaussa, joka tosin silloin tunnettiin nimellä Bautz-Werk. Viime vuonna Claas-noukinvaunujen kakussa oli siis viisikymmentä kynttilää.

Juhlavuoden kunniaksi vuonna 2009 julkistettua merkin suurinta noukivaunusarjaa, Cargos 9000:ta, päivitettiin monilla tässä artikkelissa esitellyillä 8000-sarjan ominaisuuksilla. Molemmat sarjat tarjoavat ­irrotettavan keruukoneiston mahdollistaman vaunujen monikäyttöisyyden. Se on noukinvaunuissa Claasin tuotekehityksen tärkein keihäänkärki tällä hetkellä.

Upouudet Cargos-vaunut valmistetaan edelleen Bad Saulgaussa. Kahta samanlaista konetta tehtaalta ei kuitenkaan lähde, sillä jokainen vaunu kootaan ja viimeistellään asiakkaan toiveiden ja tilauksen mukaisesti.

Claas valmistaa Bad Saulgaussa paljon muutakin kuin noukinvaunuja: eri tuotteita on 275 kappaletta. Ei siis ihme, että tehtaalla ahkeroi 550 työntekijää.

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita