Konevalmistaja Elho – kolme kovaa uutuuskonetta

20.09.2015 // Hannu Koivisto

Elho on pitkän linjan konevalmistaja, jonka tuotekehittely jatkaa ajan tarpeiden seuraamista.  Rehunkorjuukoneuutuuksia ovat Sideflow-sivukuljettimet Delta-perhosniittomurskaimiin, V-Twin 950 -hinattava karhotin ja Scorpio-kivenkeräyskone.

Elho Scorpio -kivenkeräyskone on täysin uutta ajattelua. Kivien keruu käsihommina onnistuu, jos pinta-ala on pieni, kiviä on vähän ja hyväjalkaista ahkeraa työväkeä piisaa. Koneellinen kivenkeruu on monelle tilalle välttämätöntä. 

Elho on hartaasti miettinyt uutta konseptia kiven keräykseen. Perinteinen ajatus kivenkeruusta on toteutettu uudella ajattelulla, jonka tuotekehittelyssä on ollut mukana käytännön viljelijöitä. Ja se näkyy lopputuloksessa.

Hydrauliikalla automatiikkaa ja hellää toimintaa

Kampaavat  teräspiikkikelat siirtävät kivet keskelle, josta ne siirretään säiliöön. Kone on täysin hydraulivetoinen, kiilahihnat ovat historiaa. Hydrauliikan avulla koneeseen on voitu järjestää automatiikkaa. Äärimmäisen tärkeä keksintö on nostopiikkien automaattinen kevennys esteeseen törmätessä. 

– Kivien tehokas poiminen, tarkka seulaus, iso työleveys ja koneen kestävyys ovat olleet päämäärinä Scorpion suunnittelussa, kertoo Johan Löfbacka Elholta. 

Koneessa on hydraulinen veto ja teho ohjataan sinne, missä sitä tarvitaan. Näin kone ei rikkoudu eikä kulu tukkeentumistilanteessa. Isot ja kestävät nostopiikit joustavat yksitellen ylös, sivulle ja taakse. Piikit ovat niin kestävät että eivät rikkoudu tukkeutumistilanteessa ja kestävät myös peruutusliikkeen.


Uudella V-Twin 950:llä saa puhdasta rehua nopeasti karhoon jopa 9,5 metrin leveydeltä.

Kiven keruu pitää tehdä nöyrästi

Suomalainen graniitti on erittäin kovaa. Scorpion suunnittelussa tämä on otettu huomioon. Siellä missä on yleensä kiviä, niitä on kaikenlaisia. Kivet antavat teräkselle ison vastuksen, minkä takia kiviä pitää kunnioittaa korjaamalla ne hellästi. 

Automaattinen työsyvyyden säätö on myös toteutettu täysin hydraulisesti.  Kuljettajan työ helpottuu, kun työ tehdään usein kovassa pölyssä. Kone seuraa pellon pintaa automaattisesti ja säätää työsyvyyden hydraulisesti.

Elho Scorpion iso kahden kuution säiliö voidaan kipata isoonkin vaunuun, kun kippauskorkeus on kolme metriä.  


Arrow NM 9000 SideFlow.

Kolme työvaihetta yhdessä: niitto, murskaus ja karhotus

Kun rehunkorjuuketjussa halutaan vähentää työvaiheita ja säästää kustannuksia, Elhon Sideflow-koneet ovat hyvä ratkaisu. Uunituoreena uutuutena kaudelle 2016 Elho tuo markkinoille kaksi perhosniittomurskainta, joissa on isolla siirtoruuvilla toimivat sivukuljettimet. 

Kuljetinruuvi on täysin suljetussa koteloinnissa, jolloin niitettyä hävikkiä ei varise kuljettimen alle tai ympärille. Kuljetin sopii erinomaisesti myös kokoviljan niittoon. Kuljettimissa on mekaaninen veto ja suuri pyörimisnopeus. Kuljettimen koteloinnin voi avata saadakseen hajalevityksen molemmille sivukoneille. 

Ruuvikuljetin on tehokas, eikä sitä tarvitse säätää eri olosuhteisiin. Kuljettimet muodostavat ilmavan ja tasaisen karhon, jota on helppo noukkia.

 

Puhdasta rehua nopeasti karhoon

Kerjuukoneiden tehojen kasvun myötä ison karhon merkitys on kasvanut. 

Uudessa Elho V-Twin 950:ssä on hydraulisesti portaattomasti säädettävä työ­leveys, 4,5–9,5 metriä.

V-Twin 950 HydroBalance -kevennyksellä varmistetaan hyvä maanpinnan seuranta ja rehun laatu. Nostavat kaksoiskelat siirtävät rehun ilmassa koneen keskelle. Hyvälaatuisena pysyvän karhon leveys voidaan optimoida korjuukoneen mukaan.

V-Twin 950 -vakiomallilla voidaan myös pakottaa karhotin traktorin oikealle tai vasemmalle puolelle. Tämä on eduksi varsinkin, jos karhojen väli on pieni ja halutaan välttää polkemista. Vakiona on myös karhotusmahdollisuus vain yhdellä korilla.

Karhottimen säädettävä 4,5–9,5 metrin työleveys tekee V-Twinistä ihanteellisen käyttää myös hajalevityksenä tai epäsäännöllisillä lohkoilla.

 Niittolaitteen koolla tai niittotavalla ei ole merkitystä. Monipiikkisten kelojen ansiosta koneen tukkeutumisriski on pieni.

Siirtokuljetuksessa V-Twin on kapea ja työleveyteen verrattuna matala. Kuljetusnopeus voi olla jopa 50 km/h.

 

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita