Multivan perävaunu sopii suomalaisiin olosuhteisiin

19.03.2014

Jaakko Anttosen luomutilalla Joroisten Savuniemessä Multivan perävaunut ovat tuttu näky, sillä niitä löytyy pihasta jopa viisi kappaletta. Leveä raideväli ja tukeva teräsrunko mahdollistavat sen, että vaunuilla voidaan työskennellä ympärivuotisesti.

Jaakko Anttonen luottaa Multivan perävaunuihin. Niitä löytyykin Anttosen tilan pihapiiristä yhteensä viisi kappaletta.

Anttosen ensimmäinen Multiva,  vahvistetulla laitarakenteella varustettu TR 140 -yleisperävaunu, hankittiin vuonna 2000 ja sen jälkeen vaunuja on tullut muutaman vuoden välein lisää.

Anttonen viljelee 180 hehtaarin luomutilaa Joroisten Savuniemessä, päätuotantosuunta on lihantuotanto. Vasikat tulevat tilalle suurimmaksi osaksi emolehmätiloilta, ja hänellä itsellään on 80 emoa. Tällä hetkellä tilan sonnien pääluku on noin 400 eläintä.

 

Tilan päätuotantosuunta on luomuliha.

 

Anttosen karjaa pidetään kahdella eri tilalla: emot ovat kotitilan pihapiirissä ja lihakarja muutaman kilometrin päässä olevalla erillisellä tilalla, jossa on kaksi kylmäkasvattamoa. Anttonen on ostanut ajan mittaan lähistöltä tuotannon lopettaneita tiloja, joiden pellot yhdistettynä metsistä raivattuihin uudispeltoihin muodostavat yhtenäisen alueen lihakarjakasvattamon ympärillä.
 

Siirrettävää massaa riittää

Multivan vaunut ovat Anttosen tiloilla kovassa käytössä. Isommilla vaunuilla siirretään lantaa navetoista pattereihin eri osiin pelto­lohkoja. Lantaa syntyy vuosittain noin 4 500 kuutiota, josta suurin osa siirretään vaunuilla. Kesällä osa levitetään suoraan levitysvaunulla peltoon.

 

Jaakko Anttoselle vaunujen säädöt ovat tulleet vuosien mittaan tutuksi.

 

Puintiaikana vaunuilla ajetaan viljaa. Anttosen tilalla puintialaa on yhteensä noin 250–300 hehtaaria ja viljaa kertyy rapiat miljoona kiloa. Kahteen vaunuun on hankittu lisävarusteena viljakasetit ja TR 210 -rehukasetti, ja kahdessa maansiirto­vaunussa on vetokidat, joilla on mahdollista saada kaksi vaunua kerrallaan traktorin perään. Parhaimmillaan vaunuissa saadaan siis kulkemaan jopa 20 tonnin lasti.

Viljan siirtomatkat ovat kohtuullisen pitkiä, sillä kauimmaiset pellot sijaitsevat 50 kilometrin päässä. Erityisesti pitkillä kuljetusmatkoilla vaunujen vedettävyys ja tieominaisuudet muodostuvatkin tärkeiksi. Toimivan rengastuksen ansiosta vaunut kulkevat täysilläkin kuormilla suoraan, eivätkä huoju. Usein huonokuntoisten sivuteiden takia osassa vaunuja lisävarusteena oleva aisajousitus säästää sekä miehiä että kalustoa.
 

Suomalaisiin olosuhteisiin

Sateisen syksyn jäljiltä jääneet urat laittavat vaunun koville. Multivan perävaunujen leveä raideväli yhdistettynä tukevaan teräsrunkoon mahdollistaa kippaamisen hieman vinommallakin alustalla. Kiinteillä laidoilla varustettu lava pysyy kuosissaan eikä näin ollen lisää ­kallistuskulmaa.

Talvella kuivalannan ajo onnistuu kymmenen asteen pakkaseen asti. Kylmemmässä kelissä tavara alkaa jäätymään lavaan kiinni.

– Joskus on ollut puolikin kuormaa kyydissä, kun vaunu on ajettu halliin sulamaan. Seuraavana päivänä on sitten jatkettu, Jaakko muistelee.

Lanta on ajettava ajallaan, ettei sitä pääse kertymään liikaa. Muuten tulee ongelmia.

Säilörehuja ei Anttosen vaunuilla kuljeteta lainkaan, vaan lähipelloilta rehut korjataan noukinvaunuilla ja kauempana olevat lohkot tehdään pyöröpaalaimella. Uusin vaunu­hankinta tosin soveltuisi siihen hyvin, sillä mukana tuli rehukasetti ja tyhjentymisen varmistamiseksi lava levenee taaksepäin.

 

Hydrauliletkujen ulostulo on lähellä vetokoukkua, ja on siksi hyvin suojassa vetoaisoilta ja renkailta.
 

Erikoisteräs sallii suuremman hyötykuorman

Multivan perävaunujen rakenteelliset ratkaisut ovat osoittautuneet toimiviksi: esimerkiksi lisälaitojen asentaminen ja poistaminen käy vaivattomasti, joten viljanajosta muuhun työhön siirryttäessä ei mene aikaa.

Vaunujen pohjalevynä käytetty erikoisteräs mahdollistaa huomattavasti ohuemmat ainevahvuudet kuin perusteräs. Tämän ansiosta vaunujen runko ja lavarakenteet ovat lujempia, mutta samalla myös huomattavasti kevyempiä, joka taas sallii suuremman hyötykuorman.  

Pääasiallinena syynä Multivan laajemman kaluston hankintaan on Anttosen mukaan ollut vaunujen mekaaninen kestävyys.

– Ensimmäiseen TR 140 -vaunuun on vaihdettu telit kertaalleen, mutta on sillä ajettukin, Anttonen muistelee.

Muissakaan tilan Multivan vaunuissa ei ole ollut huomauttamista, mitä nyt joitain hydrauliletkuja on uusittu matkan varrella.

– Mikä on melko normaalia, kun töissä ollaan, Jaakko huomauttaa.
Vaikka kyseessä on ”vain” ­perävaunu, pitää senkin toimia ­silloin, kun sitä tarvitaan. Puinti­aikaan kun varsinkin poutapäivät ovat kortilla.

 

Anttosen tilan Multivan perävaunut

Kaksi TRM 150 (HD) -maansiirtovaunua

  • kantavuus 15 tn
  • tilavuus 9,1m3, viljakorokkeella 17,6m3
  • (toinen on vanhan mallinen: 15 tn, 8,5m3
  • ja 16,8 m3)
  • Hydraulinen puomijousitus

TR 140 -yleisvaunu

  • kantavuus 12 tn
  • tilavuus 14 m3

TR 170 -yleisvaunu

  • kantavuus 15tn
  • tilavuus 17 m3
  • hydraulinen puomijousitus

TR 210 -yleisvaunu (vastaa nykyistä TR210 Safe -vaunua)

  • kantavuus 18 tn
  • tilavuus 20,5m3
  • tuorerehukorokkeella 41 m3
  • puomijousitus
     

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita