POMO-talli – tilaa hevosille ja ihmisille

30.01.2013 // Maria Munck

Nina ja Stig Winqvistin uuden ja ilmavan tallin rakennustyöt alkoivat huhtikuussa ja elokuussa se oli viilausta vaille valmis. Pariskunta päätyi POMO-talliin, koska heillä on valmistajalta entuudestaan kaksi maneesia, talli ja varastohalli korjausverstaineen. Silloin, kuten nytkin, yhteistyö toimi hienosti.

Nina ja Stig Winqvistillä on ratsastuskoulu Trans Horses Pohjois-Vantaalla, Hevossillan tilalla. Kaiken kaikkiaan hevosia ja poneja on kahdessa tallissa reilu viisikymmentä. Jutun kirjoitushetkellä tavoitteena on, että joulukuussa 29 hevosta muuttaa pihapiirin uuteen POMO-talliin. Marraskuun puolessa välissä tallista puuttui vielä pari karsinaa ja pesupaikka.

– Vanhassa tallissa ei enää riittänyt tila. Oli parempi rakentaa uusi kuin ahtaasti muuttaa vanhaa rakennusta, Stig sanoo.

Vanha talli tyhjennetään ja se palaa siihen käyttöön, mihin se alun perin oli rakennettukin eli varastoksi.

Uusi talli on neljärivinen kahdella käytävällä.

– Jossain vaiheessa mietittiin myös tallia, jossa olisi vain yksi käytävä, mutta etäisyydet rehu­varastolle ja satulahuoneeseen olisivat tulleet työntekijöille liian pitkiksi, kertoo Nina.

Tuttu porukka tietää, mitä tekee

Hevossillan tilalla on kahdenkymmenen vuoden sisällä rakennettu viljankuivaamo, kaksi tallia, kaksi maneesia, iso lantavarasto, varastoja sekä oma koti. Yhteensä rakennettuja neliöitä tulee huimat 6 500. Erikoista rakennusprojekteissa on se, että niissä on aina ollut sama suunnittelija, rakennusmestari, timpuri, sähköasentaja ja jopa rakennusvalvoja.

– Kaikki tuntevat toisensa, mikä on rakennuttajan näkökulmasta helppoa. He sanovat minulle vain mene pois, kun tulen paikalle, Stig nauraa.

Uuden tallin rakentaminen alkoi huhtikuussa ja elokuun loppupuolella rakennus oli valmis.

Stig kilpailutti tallihankkeen. Mukana tarjouskilpailussa oli toinen melko samanlainen talli.

– POMO on valmistanut molemmat ratsastuskoulun maneesit sekä muita rakennuksia, ja yhteistyö on toiminut hyvin. Heillä on rakenneratkaisut, kuten lujuudet, hyvin hallinnassa, Stig perustelee valintaansa.

Rakennusarkkitehti haluaa, että pihapiirissä säilyy maatilamainen ulkonäkö.

– Kun talli päätettiin rakentaa, harpoin illat pitkin poikin piha­piiriä miettimässä, mihin tämän kokoisen rakennuksen voisi sijoittaa. Ratkaisun piti olla sellainen, että rakennukset eivät ole liian lähellä toisiaan, mutta etäisyydet maneesin ja tallin välillä eivät saaneet tulla liian suureksi.

Ainut ongelma rakennusprojektissa on ollut on palo-ovet, jotka ovat rehutilan ja tallin välissä.

– En ymmärtänyt, miten vaikeaa niiden saaminen on. Ensi viikolla ne kuitenkin tulevat.

Rakennusprojekti eteni niin, että Winqvistit tekivät perustukset, POMOn porukka jatkoi anturasta ja Winqvistien timpuri viimeisteli. Viikon projekti myöhästyi pohjan takia.

– Maapohja oli huonoa, joten paalutuksen lisäksi tallin alle on tuotu yli
1 700 tonnia erilaisia murskeita, kertoo Stig.

Ennemmin yli- kuin alimitoita

Tilaa voisi aina olla lisää. Piirustusvaiheessa tallissa levitettiinkin käytäviä. Suunnitelmissa ei ollut otettu huomioon karsinaovien tuomia lisäsenttejä.

Vinkkinä muille rakentajille Winqvistitit sanovatkin, että kannattaa ennemmin yli- kuin alimitoittaa. Kuitenkin kolmen metrin levyinen käytävä on jo liikaa – toisessa tallissa on sellaiset, eikä se enää ole käytännöllistä. Lakaisupinta-alaa tulee paljon ilman lisähyötyä.

Uuteen talliin tulee koneellinen ilmastointi, sillä luonnollinen ilmastointi ei enää riitä tälle kokoluokalle. Uusien rakennusmääräyksien mukaan myös ikkuna­pinta-alaa pitää olla olla kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin. Se tuo paljon lämpöä kesällä sisään.

Laman myötä ratsutilan pitäjiksi

Stigilla on viljelyksessä 340 hehtaaria. Pääpaino on viljalla ja nurmella. Hevoset saavat oman tilan rehut ja oljet.

Yritys työllistää täysipäiväisesti 6–7 henkilöä. Päälle tulevat kausityöntekijät. Ratsastusoppilaita tallilla on 400 viikossa. Noin puolet ovat lapsia ja loput aikuisia, joiden joukossa on myös aloittelijoita.

Yritys aloitti hevoskaupalla vuonna 1980. Winqvistit ovat tuoneet vuosien varrella noin 1 350 hevosta Suomeen Euroopan eri maista, ja hevoset on myyty koulutettuina eteenpäin. 1990-luvun laman myötä hevoskauppa laski kuin lehmän häntä, joten yrityksen pääpaino siirtyi enemmän ratsastuskoulun puolelle. Ensin talli sijaitsi Stigin kotitilalla Hyrylässä, mutta sijainti oli hankala.

– Kiersimme katsomassa myytäviä tiloja, sellaisia, joissa olisi hyvä harjoittaa hevostaloutta maatalouden lisäksi. Kun sellaista ei löytynyt, päätimme rakentaa omalle maalle. Hevossillan tilan sijainti on erinomainen ratsastuskoulun pitoon, Stig kertoo.

Vuonna 1991 alkoi nykyisen paikan rakentaminen.

– Kilpailu asiakkaista on aika kovaa. Jos hoidat asiat huonosti, niin he vaihtavat tallia äkkiä, Nina toteaa.

Mutta on Winqvisteilla jo toisen polven asiakkaitakin.

– Menestyvä talli tarvitsee hyvät hevoset, hyvän opetuksen ja kauniin ympäristön, Nina kiteyttää.

 

Karsinoiden seinämateriaaliksi valittiin muovi sen kestävyyden takia.

 

Melkein valmista. Pari karsinaa ja hevosten pesutila puuttuvat vielä.

 

Nina ja Stig Winqvist sekä Ninan kisakaveri, ori Rioja af Slifssögaard.
Ratsukolla on lukuisia sijoituksia ja myös voittoja vaikeissa kouluratsastusluokissa.

 


 

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita