Nelisylinteristä tehoa

25.09.2013 // Matti Anttila ja Pauli Jaakkola

Massey Ferguson on luonut MF6600-sarjalla uuden neli­sylinteristen traktoreiden segmentin. Maksimiteho 185 hevosvoimaa on suurempi kuin nelisylinteristen traktoreiden parissa on koskaan aiemmin nähty. Laaja 120–185 hevosvoiman tehoalue, kolme vaihteisto- ja kolme varustetasovaihtoehtoa muodostavat niin kattavan valikoiman, että siitä löytävät varmasti omansa kaikki käyttäjäryhmät.

Kaikissa MF6600-sarjan traktoreissa on suomalainen Agco Power -moottori, litratilavuudeltaan 4,91. Suuri litratilavuus takaa erinomaisen väännön, ja nelisylinterisellä moottorilla päästään täsmälleen samoihin maksimivääntöihin kuin kuusisylinteriselläkin.

Esimerkiksi MF6616-mallissa on sama maksimiteho ja maksimivääntö kuin kuusisylinterisessä MF7616-mallissa. Päästörajojen alle päästään jo tutulla SCR-järjestelmällä. Turbon jälkeen pakokaasut virtaavat hapetuskatalysaattorin läpi, ja tämän jälkeen pakokaasuvirtaan ruiskutetaan AdBlue-neste.

Sivupakoputkeen on muotoiltu yksi SCR-katalysaattori, paitsi mallissa 6616 Dyna-6 niitä on kaksi kuten kuusisylinterisissäkin malleissa. Dyna-4- ja Dyna-6-malleissa on EPM-lisäteho, joka kytkeytyy päälle kolmosalueen ensimmäisestä pikavaihteesta lähtien. Otettaessa voimanotto käyttöön saavutetaan maksimitaso.

Polttoainetankin tilavuus on 250 litraa ja AdBlue-tankin 30 litraa. SCR-teknologian myötä myös ­nelisylinterissä malleissa on siirrytty taloudelliseen 500 tunnin huoltoväliin.

Varaa valita vaihteistoissa

MF6600 sarjaan on tarjolla erittäin kattava valikoima vaihteistoja. Dyna-4-malleja on kolme (6612, 6613 ja 6615). Niiden maksimitehot ovat välillä 120–145 hevosvoimaa ja EPM-lisäteholla 135–160 hevosvoimaa. Dyna-4-vaihteistossa on neljä powershift-vaihdetta neljällä alueella, joten vaihteita tulee yhteensä 16+16.

Aluevaihdot ovat robotisoituja, joten kytkimeen ei tarvitse käynnistyksen jälkeen koskea. Dyna-4- ja Dyna-6-vaihteistot ovat rakenteeltaan hyvin suoraviivaisia. Näin teho välittyy vetäville pyörille erittäin pienin häviöin.

Autodrive-vaihteistoautomatiikka on vakiovarusteena Dyna-4- ja Dyna-6-malleissa. Automatiikka osaa maantieasennossa vaihtaa kaikki vaihteet läpi automaattisesti, jos niin halutaan. Automatiikan hallinta on tehty erityisen helpoksi. Oikeassa sivupaneelissa on kaksi rullaa, joilla säädöt tehdään. Kun automatiikka on kytketty napista päälle, voidaan vasemman puoleisesta rullasta säätää kierrosluku, jossa vaihto tapahtuu automatiikalla, ja oikean puoleisella rullalla säädetään suurin vaihde, jolle automatiikka saa vaihtaa.

Efficient-varustetasosta alkaen Dyna-6-vaihteiston yhteydestä löytyy kaksi kappaletta vakiovaihdemuisteja. Ne helpottavat kuljettajan työtä merkittävästi. Kun päisteessä työkone lasketaan alas, voidaan sen jälkeen painaa vakio­vaihdemuistin nappia ja vaihteisto vaihtaa ennalta valitulle työskentely­vaihteelle. Jos halutaan, samalla painalluksella saadaan aktivoitumaan kierroslukumuisti eli työkierrokset.

Ennen toista päistettä kytketään muisti pois päältä, jolloin kierros­lukumuisti kytkeytyy pois, ja kaasua nostettaessa vaihteisto vaihtaa pienemmälle.

Essential-mallin mekaaniseen etukuormaajan joystickiin ja Efficient-/Exclusive-mallien hydrauliseen joystickiin on integroitu vaihteiden vaihdon, suunnanvaihdon sekä vedon vapautuksen napit. Tämä erinomainen innovaatio helpottaa ajamista merkittävästi, eikä kättä tarvitse ajon aikana lainkaan irrottaa joystickista.

MF6600-sarjan myötä Massey Fergusonille tulee tarjolle neli­sylinterinen traktori portaattomalla Dyna-VT-vaihteistolla, joka on ollut jo lähes kymmenen vuotta tarjolla kuusisylinterisiin malleihin. Portaaton vaihteisto antaa vapauden valita optimaalinen moottorin kierrosluku ajonopeudesta riippumatta. DTM-järjestelmä, joka optimoi moottorin kierrokset tarvittavan tehon mukaan, on vakiovaruste.

Hydrauliikka apuna

Dyna-4-malleissa on vakiona avoin järjestelmä sata litraa minuutissa. Siinä kuljettaja voi etukuormaimelle tai ulkopuoliseen hydrauliikkaan maksimaalista tuottoa tarvitessa aktivoida yhdistetyn virtauksen, jolloin saadaan 100 litraa minuutissa käyttöön.

Kun taas maksimivirtausta ei tarvita, voidaan se kytkeä pois ja säästetään polttoainetta. Lisävarusteena on myös Dyna-4-malleihin saatavissa 110 l/min kuormantunteva järjestelmä, joka on vakiona Dyna-6- ja Dyna-VT-malleissa.

Etupyörien suuri kääntökulma

MF6600-malleihin on traktorin eturunko uudistunut täydellisesti.
Se mahdollistaa etupyörien suuren kääntökulman sekä integroidun etunostolaitteen kiinnittämisen. Integroitu etunostolaite on jo alun perin suunniteltu osaksi traktoria ja siihen on tehty etupyörille tilaa kääntyä.

Akseliväli on 2,67 metriä, joka on 20 senttiä lyhyempi kuin MF7600-sarjassa. Se tekee traktorista kompaktimman esimerkiksi etukuormaintöissä mutta silti tukevan järeidenkin työkoneiden edessä.

Ergonomisuus tärkeää

Ohjaamo on sama kuin MF7600-sarjassa. Uusi ergonominen ja valoisa sisusta on myös tuttu MF7600-sarjasta. Kapea kojetaulu yhdessä ohjaamoon päin kapenevan konepeiton kanssa antaa hyvän näkyvyyden. Essential-varustetasolla toiminnot on sijoitettu sivupaneeliin ja ovat helposti käytettävissä.

Efficient-varustetasosta alkaen on vakiovarusteena monitoimikyynärnoja, johon on koottu kaikki useimmin tarvittavat toiminnot: nostolaite, vaihteiston T-kahva, sähköohjattu hydrauliikka, jossa on kaksi lohkoa, kierrosluku- ja vakiovaihdemuistien painikkeet sekä sähköinen käsikaasu. Mekaaninen ohjaamonjousitus on vakiona Efficient-varustetasossa.

Exclusive-varustetaso tuo moni­toimikyynärnojaan Multipad-moni­toimikahvan, josta löytyy nostolaitteen, kierroslukumuistin, voimanulosoton, suunnanvaihdon, päisteautomatiikan sekä vakiovaihde-/vakionopeusmuistien hallinta – eli kaikki, tmitä kuljettaja voi toivoa, on hallittavissa yhdellä otteella.

 

 

Multipad-monitoimikahva sisältää muun muassa nosto­laitteen hallinnan, kierroslukumuistit, päisteautomatiikan sekä suunnanvaihdon. Kaikki olennaiset painikkeet ovat sormien ulottuvilla.

 

 

 

Exclusive-varustetaso tuo mukanaan myös Optiride -hydraulisen ohjaamonjousituksen, jota kuljettaja pystyy säätämään napista. Tehdasasenteinen AutoGuide-automaattiohjaus on myös saatavissa MF6600-sarjaan Efficient- ja Exclusive-varustetasojen yhteyteen.

Kompakti koko, hyvä teho–paino-suhde, käytön mukavuus ja taloudellisuus tekevät MF6600-sarjasta ihanteellisen malliston suomalaisille maatiloille ja urakointiin. Useat vaihteisto- ja varustetasovaihtoehdot takaavat, että asiakas saa räätälöityä koneen juuri omiin tarpeisiinsa.

 

 

Oikeanpuoleiseen pilariin lisätyt visuaaliset kytkimet lisäävät käyttömukavuutta. Kuvan kytkimillä voidaan säätää valaistusta, voimanoton nopeutta sekä takanostolaitetta.

 

 

 

Datatronic CCD -ajotietokoneen avulla voidaan seurata kulutusta ja tehdyn työn määrää sekä säätää muun muassa hydrauliikkalohkojen syöttöä.

 

 

 

Pimeneviin iltoihin on varauduttu, sillä vakiovarusteena traktoriin saa erinomaisen valaistuksen.

 

 

 

 

 

 

5 FAKTAA

  • Suomalainen Agco Power -moottori
  • Mukana tuttu SCR-järjestelmä
  • Kattava valikoima vaihteistoja
  • Täydellisesti uudistunut eturunko
  • Lyhyempi akseliväli, kompaktimpi pakkaus

 

Uutuudet näytillä

Tulevan kauden MF-uutuudet ovat esillä ­Agritechnica näyttelyssä marraskuussa, jossa on myös mahdollista saada esittelyä suomeksi. Lisätietoa lähempänä ajankohtaa nettisivuilta www.konekesko.com/fi.

 


 

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita