Massikat tien päällä

06.11.2013 // Seppo Nykänen

Vajaan kuukauden aikana 21 paikkakuntaa halki Suomen, pohjoisesta etelään. Konekeskon mittava Massey Ferguson -kiertue alkoi syyskuun alussa Rovaniemeltä ja päättyi lokakuun alkupuolella Porvooseen. Maatilan Pirkka vieraili kiertueen puolivälissä Savonlinnan tapahtumassa, jossa oli paikalla lukuisten asiakkaiden lisäksi tietenkin kokoelma uutuustraktoreita.

Massey Ferguson -road show 2013 keskittyi uusiin Massey Ferguson 7600-, 6600- sekä 5600-sarjoihin. Ehdoton tähti on tietenkin 6600-sarja, josta kiertueelle oli saatu ensimmäinen Suomeen tullut 6616 Dyna-VT -malli.

Savonlinnaan kerääntynyt etelä­savolainen yleisö oli erittäin kiinnostunut uutuudesta, ja syykin on selvä: markkinoiden tehokkain neli­sylinterinen, jossa riittää paukkuja todella raskaisiinkin töihin. Dyna-6-mallista lähtee lisätehon ansiosta 185 hevosvoimaa, Dyna-VT-mallissa maksimiteho on 160 hevosvoimaa. Traktori on kuitenkin kuutosmoottorisia lyhyempi akseli­väliltään, ja on niitä ketterämpi kääntymään ahtaissa paikoissa.

Ohjaamon varustelutaso on exclusive-tasoa, eli käytännössä se on lähes täydellinen. Koeajojen jälkeen asiakkaiden kommentit olivat hyvin samansuuntaisia, ohjaamosta näkee ulos hyvin ja portaaton voimansiirto edustaa alansa huippua.

Etukuormainkäyttöön

Toinen erityisen mielenkiintoinen kohde oli etukuormaajalla varustettu MF 5610, jossa kaikissa toiminnoissa on ajateltu etukuormainkäyttöä. Yhdellä kahvalla (joystick) hallinta on tämän koko­luokan koneessa harvinaista herkkua. Yhteen kahvaan on yhdistetty etukuormaajan toiminnot sekä suunnanvaihto, pikavaihteiden ja aluevaihteiden vaihtonapit. Kaikki tämä yhdistettynä jarrupolkimessa olevaan vedonvapauttimeen tekee ajamisen todella helpoksi.

Esittelykoneessa olleen Vision-kattoikkunan ja viiston konepeiton ansiosta kuljettaja näkee esteettä koko kuormaajan liikealueen. Etukuormaaja myös liikkuu rivakasti, siitä pitää huolen hydrauliikan tuotto maksimissaan sata litraa minuutissa.

Isomman kokoluokan 7624 Dyna-6 ja 7616 Dyna-VT herättivät myös kiinnostusta, ja koeajolenkeillä niillä kävi pitkin päivää runsaasti kiinnostuneita. Maatilojen kasvu ja urakoinnin lisääntyminen näkyvät myös hevosvoimien lisääntymisenä: nykyisin ei 200 hevos­voimaa ja tehokkaampikin traktori ole harvinaisuus maatilojen käytössä. Urakoitsijoilla isot koneet ovat todella yleisiä.

Hallintalaitteet kohdallaan

Uutuuksiin oli tullut tutustumaan maidontuottaja Aki Makkonen. Hän oli vaikuttunut 6616-mallin ominaisuuksista.

– Ainakin nämä ovat ulko­näöltään komeimpia uusista traktoreista, Makkonen totesi ensimmäisenä.

Hänellä itsellään on aktiivi­käytössä kaksi muun merkkistä konetta.

– Vaihto ei tällä hetkellä ole ajankohtainen, mutta kun seuraavan koneen uusimisen aika tulee, niin kyllä Massikka on kisassa mukana. En ole sillä tavalla merkki­uskollinen, että jääräpäisesti jatkaisin olemassa olevalla koneella, muitakin vaihtoehtoja kannattaa tutkia, Makkonen pohtii.

– Tällaiset esittelytilaisuudet ovat hyviä, näissä näkee ja pääsee vähän kokeilemaan muitakin merkkejä. Täällä Massikan ohjaamossa kyllä viihtyy, kaikki hallinta­laitteet ovat kohdallaan.

Erityisesti Makkosta miellyttää monitoimikahva, jolla hallitaan useimpia traktorin toimintoja hydrauliikasta vaihteistoon.

 

 

Aki Makkonen pitää Massikan ohjaamoa ergonomisesti erinomaisena.

 

 

 

 

 

 

– Meillä oli aikoinaan Massikoita, ja löytyy se talon ensimmäinen 35 meiltä vieläkin ja varmaan pysyykin. Jotenkin se veri vetää punaisen puoleen vuosien jälkeenkin, hän naurahtaa.

– Katsotaan sitten kun on vaihdon aika, mihin sitä päätyy. Siitä pitää aikanaan neuvotella Konekeskon Matti Gröhninkin kanssa.

Matti Gröhn myy Massey Fergusonit Etelä-Savossa K-maatalous Savonlinnassa. Markkinoista hän toteaa, että aika on tietysti vaikea, mutta on tässä kuitenkin kauppaakin tehty.

– Uusien mallien tultua tarjolle on myynti piristynyt huomattavasti. Vielä en ole päässyt yhtään uutta 6600-sarjan konetta myymään, mutta uskon jo syksyn aikana jotain tapahtuvan, Gröhn sanoo.

 

 

Traktorimyyjä Matti Gröhn esittelee 6616-traktorin toimintoja kiinnostuneelle asiakkaalle.

 

 

 

 

 

 

 

Massey Ferguson 5609:n Dyna-4-ohjaamosta näkee ulos koko etukuormaajan liikeradan matkan. Laskettu keula ja lisävarusteena saatava Vision-kattoikkuna mahdollistavat tämän.

 

 

 

 

 

Hydrauliikka huippuluokkaa

Tuotepäälikkö Pauli Jaakkola on ensimmäistä kertaa mukana näin pitkällä turneella.

– On se hienoa olla tien päällä ja päästä suoraan kontaktiin asiakkaiden kanssa, Jaakkola kehaisee.

Kävijöitä on ollut runsaasti jo heti Rovaniemeltä alkaen, joten kenttään on pääsyt tutustumaan kunnolla.

– Olin aikaisemmin Kone­keskolla kuorma-autopuolen jälkimarkkinoinnissa ja siirryin huhtikuussa tänne Massey Fergusonin ja etukuormainten tuotepäälliköksi. Olen maatalon poika ja maatalouskoneet ovat jo sieltä tuttuja.

– Onhan tässä vielä opiskelemista, mutta melko nopeasti olen päässyt sisään traktoripuolen tekniikkaan. Minulla on tässä se hyvä puoli, että entinen MF-tuotepäällikkö istuu vastapäätä ja aina voi kysyä jos on jotain, mitä ei tiedä, Jaakkola toteaa.

Mitkä sitten ovat Massey Fergusonin vahvuudet asiakkaiden tarpeita ajatellen?

– Ehdottomasti suomalaiset moottorit. Koko mallisarjasta löytyy nyt kotimainen moottori­vaihtoehto, ja se tuntuu olevan myös asiakkaille tärkeä tekijä. Toinen tekijä on voimansiirto – meillä on markkinoiden kestävimmät ja luotettavimmat vaihteistot, Dyna-6 sekä Dyna-4 ja portaaton Dyna-VT. Kokonaisuutena nämä muodostavat luotettavan yhdistelmän, josta löytyy kaikille käyttäjä­ryhmille sopiva vaihtoehto.

– Hydrauliikka on aina ollut Massey Fergusonissa huippuluokkaa ja niin se on uudessakin malli­sarjassa. Ohjaamo on käytännössä sama läpi koko mallisarjan, varustelussa löytyy sitten asiakkaiden tarpeiden mukaisia ratkaisuja, Jaakkola taustoittaa.

– Kyllä tässä tuotepäällikkönä voi ihan turvallisin mielin tehdä töitä. Olen vertaillut kilpailijoiden tuotteita ja analysoinut niiden ominaisuuksia, ja kaikissa on puolensa. Meidän koneissamme huippua on tietysti luotettavuus ja kestävyys, sekä käyttöominaisuudet ajatellen suomalaista käyttäjäkuntaa. Nämä ovat meidän valttikorttimme mietittäessä kaupankäyntiä.

Kiertueella on tehty kauppaa, ja uutuusmallia on jo myyty muutamia. Itse asiassa sitä oli mennyt kaupaksi jo ennen kiertuettakin jokunen. Uusien koneiden tehdas­toimitukset alkavat näillä näkymillä lokakuun aikana.

 

Uusi tuotepäällikkö Pauli Jaakkola on tavannut kiertueella runsaasti asiakkaita ja mikäs on ollut esitellessä, kun näytillä on huippuluokan koneet.

Kiertueen ykköskoneet vierekkäin, asiakkaat ovat siirtyneet 5610-mallin viereen tutustumaan tekniikkaan.

 

Loivia muutoksia

Myyntipäällikkö Arto Hukan mietteet traktorimarkkinoista ovat luottavaisia. Suomessa mennään tänä vuonna kokonaismarkkinoissa noin 2 500 traktorin myynnissä tai ehkä hieman alle.

– Hieman tilastoja hämmentää nelipyöräohjattujen pyöräkuormaajien rekisteröiminen traktoreiksi. Siinä on sellainen noin sadan kappaleen erä, mutta ei se juuri vaikuta kokonaisuuteen. Traktorikauppa on melko tasaista, huonona aikana myynti hieman hiipuu ja hyvänä aikana kasvaa, mutta muutokset ovat loivia, Hukka kertoo.

– Traktorit ostetaan nykyaikana tarpeeseen, työt on tehtävä oli aika mikä hyvänsä, lumet on luotava ja pellot on muokattava. Osa kalustosta tulee vääjäämättä tiensä päähän ja niitä on pakko uusia. Erityisesti urakointi tulee kasvamaan, tällä hetkellä on arvioitu, että meillä menee puhtaaseen urakointikäyttöön noin kolmannes koneista, ja uskon sen kasvavan vielä entisestään.

– Lisäksi ovat osa-aikaurakoitsijat, jotka tekevät sitä omien viljely­töidensä ohella. Urakoitsijoiden osuus tulee kasvamaan vielä lisää tulevaisuudessa.

Uusien mallien myynnissä Hukka uskoo 6600-sarjassa Dyna-6-vaihteiston olevan eniten haluttu vaihtoehto ja MF7600-sarjassa taas Dyna-VT:n.

– Unohtaa ei sovi myöskään 5600-sarjaa. Siinä on ainesta maa­tilojen yleistraktoriksi ja se sopii myös kiinteistönhoitoon. Kunhan saamme vuodenvaihteessa neloskoneen suurempiin 5600-sarjalaisiin, niin Fergusonin traktoripaletti alkaa olla täydellinen – asiakkailla on valinnanvaraa erilaisiin tarpeisiin.

 

Timo Suhonen Rantasalmelta tutkii runkoa – mikä ero löytyy kotona olevaan edellisen sukupolven Massey Fergusoniin?


 

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita