Kolmen sadon taktiikalla

25.09.2013 // Visa Vilkuna

Korjattavaa rehualaa kertyy Mäkelän tilalla lähemmäs 300 hehtaaria vuodessa. Claasin koneet pysyvät mukana kovassakin menossa.

Mäkelän tilalla, Ullavan Rahkosen kylässä harjoitetaan voimaperäistä nurmirehun viljelyä. Korjattavaa rehualaa kertyy vuodessa kolme satoa. Tehokkailla koneilla on tehty pientä urakointia sen verran, mitä omilta töiltä on ehditty.

Vuonna 2009 tilalle hankittiin Claasin Liner 2800 -karhotin ja Rollant 355 RC Uniwrap -yhdistelmäpaalain. Aivan summassa koneita ei hankittu, vaan koneita vertailtiin huolellisesti ennen päätöksentekoa. Pari vuotta aiemmin käytettynä hankittu Claasin karhotin oli osoittautunut mieluisaksi, joten sen kohdalla merkkiä ei tarvinnut enää pohtia.

Selkeys miellyttää

Sekä Risto että nuori isäntä Janne Mäkelä mieltyivät Claasin koneiden selkeään ja ymmärrettävään rakenteeseen. Mäkelän miesten mielestä yksinkertaisen jämerä kone on poikkeuksetta myös toimintavarma. Käyttöönottokin on kaikilla Claasin heinäkoneilla osoittautunut helpoksi. Myyjän pienen opastuksen jälkeen työ on alkanut sujua ja koneen ominaisuuksia on oppinut hyödyntämään.

– Karhottimella on menossa viides kesä. Kone on toiminut moitteettomasti eikä edes yhtään piikkiä ole mennyt poikki, Janne Mäkelä kertoo.

Karhottimen korkeussäätö on helppokäyttöinen ja toimintavarma. Kun karhotin on säädetty oikein, rehu siirtyy karholle taatusti puhtaana mullasta ja maaperän taudinaiheuttajista. Paalattava karho muodostetaan kolmesta 3,5 metrin leveydeltä tehdystä karhosta takana olevalla Claas Disco 3500 TC ja etunostolaitteessa olevalla Disco 3500 FC -niittomurskaimella.  

Mäkelän pellot ovat pääosin eloperäisiä multa- ja turvemaita. Karhottimen alkuperäinen rengastus oli hieman pienen puoleinen, mutta Janne vaihtoi karhottimeen paalaimen renkaat. Paalaimeen hankittiin kokonaan uudet ja ­entistä järeämmät 700/40R 22,5 -renkaat. Nyt märkinäkään kesinä pelloille ei tule raiteita.

Huoletonta rehuntekoa

Claas 355 Uniwrapin kanssa työn tekeminen on sujunut mallikkaasti. Ennakoivalla huollolla sesongit on saatu viedyksi läpi ilman seisokkeja. Viime talvena terät ja ketjut varmuuden vuoksi uusittiin, sillä vuosittain paaleja on pyöräytetty jopa 2 000 kappaletta.

Kolmas jäsen Mäkelän Claasien rehuketjuun saatiin tilalle kevään ensimmäiseen nurmisadon korjuuseen. Etunostolaitteessa oleva Claasin 3500 ja takana hinattava saman levyinen yksikkö tekevät luokoa lähes seitsemän metrin leveydeltä. Janne Mäkelän mukaan Claasin terien nokkela muotoilu nostaa kasvustoa maasta, jolloin sänki on koko ­alueelta saman mittainen, vaikka nurmi olisi jostain kohti tallaantunutkin. Mäkelät valitsivat kaksi erillistä konetta perhoskoneen sijaan sen takia, että mahdollisen konerikon jälkeen toinen yksiköistä on vielä iskussa.

Kaikissa Claaseissa on ajateltu huollon helppoutta. Vaikka rasvattavia nippoja on runsaasti, ne on sijoiteltu ja vedetty tarvittaessa putkella ergonomisimpaan paikkaan. Mäkelät käyttävät koneidensa voiteluun pitkälle räätälöityjä voitelu­aineita. Myös öljyjen suhteen kannattaa olla tarkkana, että ketjulle menee taatusti ketjun voiteluun tarkoitettua ainetta.

Ohjekirjoja noudatetaan

Janne Mäkelän mukaan ohjekirjoihin painetut tiedot huoltokohteista ja huoltoväleistä kannattaa ottaa todesta. Asianmukaisen huollon ­lisäksi koneet on hyvä puhdistaa aina käytön jälkeen. Paalaimen ketjut keräävät etenkin olkia paalattaessa pölymäistä kittiä, joka estää voiteluaineen tunkeutumisen sinne, mihin sen pitäisi mennä.

 

 

Paalaimen ketjut keräävät etenkin olkia paalattaessa pölymäistä kittiä, joka estää voiteluaineen tunkeutumisen sinne, mihin sen pitäisi mennä. Säännöllisesti puhdistettuna ketjut kestävät huomattavasti pitempään.

 


Mäkelät pyrkivät puhdistamaan koneen paineilmalla, mutta joskus turvaudutaan varovaiseen paine­pesuunkin. Ennen suojaöljyn sumuttamista varmistetaan, ettei yhdessäkään kohdassa ole heinä- tai olkituppoja.

– Jotkut naureskelevat, kun pidämme koneistamme niin hyvää huolta. Mutta meidän mielestämme se kannattaa. Työ joutuu, ja vaihdossa koneesta saa paremman hyvityksen, kun konekauppias tietää, kuinka sitä on pidetty, summaavat Risto ja Janne Mäkelä lopuksi.

 

 

Claasin heinäkoneiden käyttöönotto on Mäkelöiden mukaan ollut helppoa. Myös käyttöterminaali on yksinkertainen mutta monipuolinen.

 

 

 

Mäkelät valitsivat taakse Claas Disco 3500 TC:n ja  etunostolaitteeseen Disco 3500 FC -niittomurskaimen.

 

Mäkelän karjatila

  • Merja ja Risto Mäkelä sekä poika Janne
  • Maidontuotanto, navetassa kaikkiaan noin 120 nautaa
  • Lypsy viisipaikkaisella tandem-asemalla
  • Ay- ja Fr-karjan keskituotos yli 8 500 litraa
  • Kotivarainen rehu, vain tiivistettä ja kivennäistä ostetaan
  • Lehmille väkirehu kioskilta ja tuorerehu sellaisenaan
  • Säilöntä pyöröpaaliin ilman säilöntäainetta

 

Pienemmän kulutuksen lautaspalkit

Kaikissa työleveydeltään 2,60–14,00 metrin Claas Disco -niittolaitteissa on Claas P-CUT-­lautaspalkki, joka niittää puhtaasti poltto­ainetta säästäen. Kun voimanottonopeus alennetaan 850 minuuttikierrokseen, vähentää se polttoaineen kulutusta jopa 16 prosenttia. Vaikka nopeus alenee, ei se vaikuta niiton laatuun. Tiheimmissä kasvustoissa kierrosnopeuden voi lisätä tuhanteen minuuttikierrokseen.

P-CUT-lautaspalkkien alapuolella on lautasten välissä syvennys, joka estää raitojen syntymisen. Tunnelivaikutuksen ansiosta ­kasvijätteet ja lika harjautuvat pois. Lautaspalkki jättää näin tasaisen sängen ja varmistaa jälkisadon kasvun.

Jotta lautaspalkki kestää kovaa kulutusta, on se rakennettu korkealuokkaisista materiaali­sta. Karkaistusta teräksestä valmistetut ­liukujalakset on kiinnitetty ruuviliitoksilla koottuun lautaspalkkiin. Lautashammaspyörissä on Safety Link -suojaus, joka estää hammas­pyörän irtoamisen vähentäen vaurioita mahdollisessa törmäystilanteessa. Teräkannattimien suojaamiseksi kulumiselta on niiden etureunassa volframi-karbidipinnoite. Lisäksi lautasten alla on kaapimet, jotka pitävät lautaspalkin kannen ­rehusta puhtaana. Terien pikavaihto helpottaa ja nopeuttaa huoltotoimenpiteitä merkittävästi.

 

 

P-CUT-lautaspalkeissa on Safety Link -suojaus, joka estää lautashammaspyörän irtoamisen törmäystilanteessa.

 

 

 

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita