Kiinteälaitainen viljavaunu maantieajoon

06.11.2013 // Maria Munck

Kun etäisyys pellolta kuivurille on 60 kilometriä, tarvitaan tukeva, maantiekelpoinen viljaperävaunu. Mikko Lindeman halusi lisäksi, että vaunu soveltuu hänen molemmille traktoreilleen. Lopullinen valinta oli WS 170 K, ja Mikko on tyytyväinen hankintaansa.

Mikko Lindeman viljelee Varsinais-Suomen Somerolla ja Tarvasjoella kahta tilaa, jotka ovat kuuden­kymmenen kilometrin päässä toisistaan. Kuivuri sijaitsee suuremmalla kotitilalla, joten toisen tilan viljat kuljetetaan maantietä pitkin. Suurin osa tuodaan kuorma-autolla, mutta osa myös traktoriperävaunuilla.

– Kun muut isännät käyvät puinnin aikana pellolta kippaamassa viljakuorman kuivurille, menee siihen noin vartti kunnes palaavat pellolle. Meillä vastaava matka kestää neljä tuntia, joten se vaatii aika paljon logistiikkasuunnittelua tai puinti seisoo, Lindeman sanoo.

Kun uuden viljaperävaunun hankinta tuli ajankohtaiseksi, sen piti täyttää monta vaatimusta, josta tärkein oli, että sillä saisi ajaa
50 km/h. Perävaunun piti soveltua sekä järeälle Massey Ferguson 8690:lle että tilan kevyemmälle traktorille. Parin muun vaihto­ehdon joukosta kiinteälaitainen WS Tuhti 170 K voitti tarjouskisan. Vaunu ostettiin Someron K-Maataloudesta.

Weckman Steelin kippiperävaunu uudistettiin kiinteälaitaiseksi viime syksyn ennakkomyyntiin. Kiinteä lava vankistaa vaunun rakennetta aiempaan verrattuna. Alusta on varustettu putkipalkkirungolla, keinutelillä sekä aisajousituksella. Runko on maalattu uppomaalauksella, jolloin saavutetaan hyvä korroosionsuoja, sillä maali tunkeutuu myös runkopalkkien sisään. Reilu kippauskulma, korkealle nouseva hydraulinen takalaita sekä suora ja sileälaitainen sisäpinta helpottavat kuorman purkamista.

– Weckman Steelin kotimaisuus oli valttia, ja tilalla oli jo ennestään WS 170:n, josta on hyviä kokemuksia. Sillä ei kuitenkaan saa ajaa kuin 40 km/h.  

Uusi perävaunu saapui tilalle heinäkuun puolivälissä. Jutun teon aikaan puinnista oli tehty kaksi kolmasosaa, joten sillä oli jo ajettu monta kuormaa. Ensikokemukset vaunusta ovat hyvät.

Paljon lisävarusteita

– Perävaunussa on liikennetraktorivarustus, eli siinä on nelipyörä­jarrut, jolloin kaikki pyörät jarruttavat hydraulisen jarrun avulla, kun traktorissa painaa jarrupoljinta. Siinä on normaalia isommat ja leveämmät renkaat, jolloin viidenkymmenen kilometrin tuntivauhti on kuormankin kanssa sallittu. Seisontajarru takaa sen, ettei rinteeseen jätetty vaunu lähde omille teilleen. Vaunussa on myös äärivalopaketti ja roiskeläpät, Lindeman kertoo.

– Kuorman saa suojattua rullapeitteellä, jonka saa vivun avulla päälle ja pois ilman, että tarvitsee kiivetä vaunun päälle peitettä repimään.

Mikko Lindemanin perävaunussa on kaikki mahdolliset lisävarusteet paitsi työkalulaatikko ja LED­-valot.

Toiveita olisi vielä

Mikko olisi vielä toivonut, että vaunuun olisi saanut pari lisäominaisuutta.

– Aisan tukijalka on painava ja täysin mekaaninen. Meillä vaunua käyttää vaimoni Helenan lisäksi myös molempien isät, joten toiveena olisi vaikka käsiveivillä nostettava tukijalka. Ja olisi hyvä, jos sen saisi jälkiasennettua jo olemassa olevaan vaunuun.

Koska hydraulinen takalaita nousee kuivurin kaatokuilun kohdalla liian korkeaksi rakennelmiin nähden, Mikko on lainannut muiden valmistajien idean rajata laidan liikkuvuutta ketjuilla. Tällä tavalla takalaita aukeaa vain 20 senttimetriä.

– On hyvä, että takalaita on hydraulinen ja tällaisenaan se on ehdottomasti se ainoa oikea nurmipuolella, mutta viljakäyttöön tuleviin vaunuihin olisi hyvä saada takalaita, joka toimisi jollain toisella periaatteella.

 

 

 – Rullapeite, jonka saa vivun avulla kuorman päälle on kätevä, sanoo Mikko Lindeman.

 

 

 

 

 

 


 

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita