Kätevä levitin

25.09.2013 // Visa Vilkuna

Garcia Triton 95 -tarkkuuslevitin yllätti käyttäjänsä oivaltavalla muotoilulla ja jykevällä käytettävyydellä. Kiitosta keräävät monet yksityiskohdat.

 

Maatalousyhtymä Meriläinen–Linna­rinne viljelee 85 peltohehtaaria ja 15 hehtaarin perinnebiotooppia Yli-Ullavan kylässä Keski-Pohjanmaalla. Jyrki Meriläisen yhdessä Tanja ja Mikko Linnarinteen kanssa omistaman tilan navetassa on reilut
40 lypsylehmää sekä nuorkarja. Navetasta tulevan kuivalannan levittäminen oli pitkään kevättöiden suurin pullonkaula.

Kevään lannanlevitykseen yhtymä hankki Garcia Triton 95 -tarkkuus­levittimen. Ennen hankintaa soiteltiin viljelijöille, joilla oli kokemuksia Tritonista. Sen verran positiivisia käyttäjien kokemukset olivat, että kaupat espanjalaisvaunusta lyötiin lukkoon.

Levitin joutui heti tositoimiin, sillä kevään sesongin aikana levitettiin kaikkiaan noin 350 000 kiloa lantaa 20 hehtaarin alalle ennen viljakylvöä.

Levitystasaisuus yllätti

Levityksestä vastanneet Mikko Linnarinne ja Jyrki Meriläinen ovat erityisen tyytyväisiä Tritonin levitystasaisuuteen. Tuleville vilja­pelloille levitettiin tuoretta ja kompostoitunutta lantaa sekä jonkin verran turkiseläintenkin lantaa. Kaikki lannat levisivät tasaisesti kymmenen metriä leveäksi matoksi.

Myös repijäkelojen teho yllätti miehet. Vaunua pyöritettiin valmistajan ohjeen mukaan 540 ulosotolla, jolloin traktorissa oli noin 1 700 kierrosta. Mikäli kierroksia laskettiin, se näkyi heti työleveyden kapenemisena ja levitystasaisuuden heikkenemisenä. Samoin kävi, jos pohjakuljetin oli säädetty liian nopealle.

Keväisessä levitysurakassa lannan seassa oli jäisiä paakkuja ja ihan silkkaa jäätäkin, mutta se ei haitannut. Nopeasti pyörivät terät hienonsivat massan erittäin tasaiseksi.

Toisinaan lantaa kuormattaessa mukaan meni kiviäkin. Repijä­lekoille tullessaan isompien kivien hakkaavan äänen kuuli selkeästi traktorin ohjaamoon, jolloin koneen sai pysäytettyä ja kivet sai helposti nykäistyä koukkuraudalla pois ennen isompaa vahinkoa.

Pelkkää lantaa levittäessään Triton on erittäin hiljainen. Repijäterät ovat pulteilla kiinni pystykelassa. Terän pystyy kääntämällä käyttämään neljältä kantilta ennen kuin se on vaihtokunnossa.

Lantaa myös nurmelle

Repijäkelojen teho ja levitystasaisuus olivat sen verran vakuuttavia, että tulevana kesänä kuivalantaa levitetään nurmen sänkeen kuiva­heinän korjuun jälkeen.

Mikko Linnarinne kertoo, että he pitivät peräporttia levityksen ajan kokonaan auki. Pohjakuljetinta säädettiin portaattomasti hydrauliikalla, ja levitysmäärää säädettiin ajonopeudella.

Keskimäärin vaunua vedettiin 12–13 kilometriä tunnissa. Tällä vauhdilla kuorma tyhjeni muutamassa minuutissa. Edellisellä levittimellä suurin osa ajasta tuhraantui pellolla, mutta Tritonin kanssa aikaa tuntui menevän vain tunkion ja pellon väliä ajettaessa.

Kärryn kuormatilan kaareva ja saumaton muotoilu helpottaa lannan liikkumista. Tästä syystä kymmenen kuution kuormatila tyhjentyy poikkeuksetta täysin tyhjäksi. Tiiviisti sulkeutuva peräportti pitää lannan taatusti kuormassa, vaikka tavara olisi notkeampaakin.

Vaunun ulkolaidassa olevat alas laskettavat tikkaat ovat tarpeellinen varuste. Kyllin alas tulevat askelmat lisäävät turvallisuutta, jos lavalle täytyy kiivetä.

Tasainen ja kevyt vetää

Vaunussa on lehtijousipakalla toimiva aisan jousitus, mikä mahdollistaa jäykkään aisaan verrattuna huomattavasti ripeämmän etenemisen kuoppaisella tiellä. Menoa tasoittivat myös valinnaisvarusteena hankitut traktorityylisellä ripakuvioinnilla olevat 23,1/26” renkaat.

Yhtymän pelloista lähes kaikki ovat turvemaita, jonka takia vaunuun valittiin järein mahdollinen rengastus. Isokehäinen rengas pyörii keveästi eikä se sukella pehmeälläkään pellolla.

Tulevaisuus näyttää onko rengastus riittävä, mutta tämän kevään kokemus oli lupaava. Edellisen levittimen kanssa joutui ajamaan vajailla kuormilla, mutta nyt vaunuun sai panna kukkurakuormia eikä pellon pinta painunut rikki.

Huollettavuudeltaan kärry on miellyttävä. Rasvanipat ovat mukavasti käsillä ja kulmavaihteiden öljymäärän näkee helposti isosta tarkastusikkunasta. Huoltotöihin tai murtopultin vaihtoa varten ei tarvitse mennä kärryn alle. Pohja­kuljettimen ketjunkiristys on niin ikään hyvällä paikalla, ja jousella aikaansaatu esijännitys pitää kireyden aina sopivana.

– Levittimen teho ja levitys­tasaisuus olivat uskomattoman hyviä. Levittimessä käytetyt aine­vahvuudet näyttävät olevan sen verran järeitä, että meillä taitaa nyt olla pitkäikäinen tarkkuuslevitin käytössämme, Jyrki ja Mikko tuumaavat.

 

 

Jyrki Meriläinen on erityisen tyytyväinen Tritonin levitystasaisuuteen.

 

 

 

 

 

 

Lannan levityksen ajaksi suojaan käännettävät takavalot lisäävät liikenneturvallisuutta. Valot pitää kuitenkin muistaa­ kääntää aina oikeaan asentoon.

 

 

 

Jyrki Meriläisen mukaan lavan tukevat ja helppokäyttöiset tikkaat ovat yksi osoitus vaunun korkeasta­ laadusta.

 

 

 

 

Mikko Linnarinne kiittelee Garcia Tritonin helppoa huollettavuutta. Rasvanipat ovat helpoissa paikoissa ja kulmavaihteiden öljymäärän näkee selkeäs­tä tarkastusikkunasta.

 

 

 

Tritonissa on useita nokkelia oivalluksia, jotka helpottavat vaunun käyttöä. Hydrauliikkaletkujen teline on osa kärryn rakennetta.

 

 

 

 

Jämerä pohjakuljetin pysyy sopivalla kireydellä kierrejousen avulla ­aikaansaadulla esijännityksellä.

 

 

 

Vaunu tyhjenee kokonaan, sillä muotoilu on osunut oikeaan.
 

 

 

 

 

Garcia Triton TR95

  • kolmiketjuinen pohjakuljetin
  • varoventtiili pohjakuljettimen moottorille
  • kaksikelainen pystypurkain
  • 90 senttiset levitinlautaset purkainkelojen alapäässä, pulttikiinnitteiset levityssiivet
  • purkainkeloissa ruuvikiinnitteiset kulutuspalat
  • hydraulinen pohjakuljetin – portaaton ­nopeudensäätö
  • hydrauliset jarrut ja peräportti
  • jousitettu vetoaisa, säädettävissä neljään asentoon
  • laajakulmanivelakseli
  • voimansiirrossa murtopultti
  • vaunun alla takaosan akselissa vapaa­kytkin
  • pohjakuljettimen ketjun esikiristys ­jousen avulla
  • jatkettavat tikkaat
  • hydraulinen tukijalka
  • suojaan taitettavat takavalot
  • nivelakselissa vapaakytkin

 

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita