Ennen vanhaan: Satasarja valloitti Suomen

25.09.2013 // Vesa Rohila

Massey Fergusonin 100-sarja esiteltiin vuoden 1964 lopulla. Suomeen mansikanväriset uutuustraktorit ehtivät seuraavaksi kevääksi.

Uuden Satasarjan Massey Fergusoneihin oli tehty monia teknisiä muutoksia. Traktoreista löytyi muun muassa tehokkaampi hydrauliikka, ja myös voimansiirtoa­ ja akselistoa oli parannettu. Punaisten traktoreiden melko kulmikas muotoilu poikkesi edellisistä malleista.

Massey Fergusonit 135, 165 ja 175 valmistettiin Coventryn tehtailla Englannissa. Sarjan isoimman mallin rinnalle valmistaja esitteli vuonna 1968 järeämmän 178:n.

Kanaalin toisella puolella Ranskassa valmistettiin Satasarjan pienempiä malleja. Suomeen tuotiin ranska­laisperäisistä Massey Fergusoneista malleja 130 ja 135.

Massey Fergusonin suosituimmaksi malliksi nousi 58-hevosvoimainen MF 165. Tätä kansallistraktoriksi kutsuttua mallia myytiin 1965–79 kaikkiaan yli 15 000 konetta.

Satakuusviitonen oli sopiva traktori suomalaisen maatilan tarpeisiin. Sillä sujuivat talon työt toukotöistä tuorerehun korjuuseen saakka. Traktori oli rakenteeltaan sellainen, että sillä uskalsi lähteä myös metsätöihin. Talvisaikaan 165:llä saatettiin aurata lunta maatilan pihapiirissä ja kylätiellä. Massikka passasi myös urakointikäyttöön. Lumilinko ja MF 165 olivat luotettava parivaljakko tuulessa ja tuiskussa.

Malliin tehtiin pieniä muutoksia 70-luvun alussa, kun vaihteiden lukumäärä lisääntyi, hydrauliikan tuotto parani entisestään ja jarrut muuttuivat öljykylpyisiksi. Myös tasauspyörästön lukko ja sen hallintapolkimen toiminta kokivat muutoksia. Uudistettu malli sai merkinnäkseen 165 S. Ässän lisävarustelistalta löytyi muun muassa ohjaustehostin.

Satakuusviitoseen ja muihin Massikoihin sai valinnais­varusteeksi Multi-Powerin. Se oli Massey Fergusonin kehittämä hydraulinen pikavaihde, josta muodostui käsite. Kuljettaja pystyi vaihtamaan jokaisen perusvaihteen kohdalla tarvittaessa 30 prosenttia isommalle tai pienemmälle vain kevyellä vivun liikkeellä. Hänen ei tarvinnut koskea kytkimeen eikä vaihde­keppiin. Multi-Power oli ainutlaatuinen ja ihmeellinen asia 50 vuotta sitten.
 

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita