Äesuutuudet 2014

03.11.2013 // Matti Kallio

Multiva uusii äesmallistoaan parantaakseen työtehoa. TopLine Super päivittyy TopLine Super XL:ksi. Multiva TopLine Cross on puolestaan täysin uusi äes.

Multiva TopLine Super XL -äkeessä uutta on muun muassa entistä järeämpi runko ja akselistot sekä kouriin­tuntuvan helppokäyttöiset veivisäädöt jälkiharoille ja varpajyrälle.

Multiva TopLine Cross puolestaan on täysin uusi äes. Siinä hyödynnetään TerraSuper-piikin ainutlaatuisia muokkausominaisuuksia. Uutuus on tarkoitettu perusmuokatun maan kylvömuokkaukseen.

– Uudistuksilla on tähdätty erityisesti työtehon parantamiseen entisestään ja käyttäjäystävällisyyden sekä turvallisuuden lisäämiseen, Juha Erkkilä Dometalilta kertoo.

Monipuolinen ja nopea

Muokkausominaisuuksiltaan TopLine Super XL jatkaa edeltäjänsä jälkiä. Se sopii joustavasti kylvömuokkaukseen suoraan sänkeen, kevytmuokatuille maille ja kynnökselle. Markkinoiden monipuolisimpana muokkaimena sillä sujuu myös olkiäestys ja kevyt sänkimuokkaus syksyllä. Läpileikkaavilla hanhenjalkaterillä varustettuna TopLine Super XL on myös tehokas kestorikkakasvien torjunnassa.

Monipuolisuus ja kova työteho perustuvat TerraSuper-piikiin ominaisuuksiin ja äkeen rakenteeseen. Vahva, 60 millimetrin kärkipaloilla varustettu ja 500 milliä korkea piikki, säilyttää työsyvyytensä poikkeuksellisen hyvin. Ajonopeus voi olla jopa
15 kilometriä tunnissa muokkauksen laadun kärsimättä.

Piikkien tarkka sijoittelu yli neljän metrin runkoon yhdeksälle akselille sadan millimetrin jaolla jättää TopLine Super XL:n rakenteen hyvin avaraksi.

Hydraulisilla latojen ja työsyvyyden vaivattomilla jälkiharan ja varpajyrän säädöillä vaihteleviin muokkaustarpeisiin ja kasvinjätteiden määrään voidaan reagoida nopeasti.

Suuren ajonopeuden ja työleveyden vastapainona TopLinen päärunko on toteutettu satamillisten sijaan 120 millimetrin poikkipalkeilla. Runko on Ruukin Double Grade terästä. Muita huolella valittuja erikoisteräksiä on käytetty muun muassa varpajyrässä.

Uusittu akselisto on aiempaa taaempana. Painopiste on selkeästi telin etupuolella. Rakenteen vakauden ansiosta tienopeus on voitu nostaa 50 kilometriä tunnissa. Kun vielä maavara on kasvanut reilusti, siirtymiset lohkolta toiselle sujuvat ripeästi.

Perusmuokatun maan spesialisti

Topline Cross on tehoäes kylvömuokkaukseen. Sen runko- ja säätöratkaisut ovat samoja kuin TopLine Super XL:ssä, mutta muokkausominaisuudet on räätälöity erityisesti syksyllä kynnettyjen tai kevytmuokattujen raskaiden savimaiden kylvömuokkaukseen.

Etujoustoladan lisäksi Crossissa on aina välilata. Taakse voidaan yksirivisen jälkiharan lisäksi valita joko varpajyrä tai lata.

Ladoilla saadaan erittäin voimakas tasaus ja murustusvaikutus, jota väli- ja takalatalappujen muotoilu vielä tehostaa.

Latojen uusi säätöasteikko sekä suurempi liikealue ja voima on tehty käyttöä varten.

– Latojen aktiivisella käytöllä äkeestä saa paljon enemmän irti, Erkkilä muistuttaa.

Piikkinä Crossissa käytetään Multiva TerraSuperia 60 millin terällä 80 millin jaolla. Se muokkaa tehokkaasti ajaessaan 8–15 kilometrin tuntinopeudella. Nopeudesta huolimatta saavutetaan erittäin tasainen muokkauspohja.

Kahdeksan piikkiakselia antavat hyvin tilaa piikkien optimaaliselle sijoittelulle. Cross onkin selvästi edeltäjiään läpäisevämpi.

Runsaan latavarustuksen, kantavien telipyörästöjen ja vakaan rungon ansiosta Multiva TopLine Cross sopii myös todella matalaan muokkaukseen esimerkiksi rypsimailla. Yli seitsemänmetrisiin malleihin suositellaan etutuki­pyöriä.

 

 

Sekä yksi- että kaksirivinen jälkihara pääsee väistämään esteeseen peruutettaessa.

 

 

Latahydrauliikassa on lukkoventtiili ja selvä asteikko.

 

 

 

 

 

 

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita