Tuhti jatkaa siitä, mihin kuorma-auto lopettaa

04.04.2012 // Seppo Nykänen

Maansiirtopalvelu Seppänen Ky hankki viime vuoden lokakuussa uuden Weckmanin Tuhti WS 160 D2 Dumperivaunun. Vaunu joutui suoraan työmaalle ja syksyn aikana sillä ehdittiin ajaa soraa lähes 2 500 kuutiota. Kokemukset ovat olleet pelkästään hyviä.

– Halvempaa vaunua olim­me hankkimassa, mutta eipä ole kaduttanut, vaikka rahaa kuluikin enemmän kuin aluksi olin kaavaillut. Vaihtoehtona olisi ollut toisen kuorma-auton hankinta ja kyllä tämän hinnalla olisi jo kohtalaisen auton saanut, mutta se olisi sitten seisonut talvet pihalla, Pasi Seppänen perustelee hankintaansa.

– Työmaat pakkaavat olemaan sellaisia, ettei sinne joka paikkaan ole autolla asiaa. Meillä on paljon metsäteiden korjauksia ja uusien teiden tekoja. Autolla ajetaan helpot kohteet ja traktorilla hankalat paikat, Seppänen kertoo.

– Aisajousitus perävaunussa sekä traktorin etuakseli- ja ohjaamojousitus tasoittavat kummasti kulkua. Lyhyillä ajomatkoilla on todettu ajoajan olevan auton kanssa samaa luokkaa. Yleensä pyrimme etsimään työmaiden läheltä sopivan soramontun, johon viemme seulan. Näin saamme ajomatkat pysymään kohtuullisina.

Jykevä alusta

Erityisen tyytyväinen Seppänen on vaunun alustaan. Nokian 600/50 R22,5 ELS -rengastus kantaa hyvin eikä uppoa pehmeillä alustoilla.

– Hyvät renkaat, tuplakippi ja tukeva runko tuntuvat olevan todella toimiva paketti. Kone ei ole herkkä huojumaan epätasaisellakaan alustalla, Seppänen kertoo.

Soramaton veto onnistuu helposti metsätiepohjalla yli kymmenen kilometrin tuntinopeudella. Siihen saa tuoda muitakin vaunuja rinnalle kokeilemaan.

Seppäsen yritykselle on tietyömaiden lisäksi tarjolla jonkin verran muita työmaita.

– Tällainen järeä, kohtalaisen suurella lavalla varustettu perävaunu on kätevä, kun poistetaan rakennustyömailta jätemaita. Paksu kuuden millin pohjalevy kestää hyvin kulutusta ja kiviä. Kippauskulma on riittävän jyrkkä, jotta kaikenlainen maa-aines lähtee kerralla, ilman rynkyttämistä.

Laatu näkyy

– Weckmanin työnlaatu on silmiä hivelevä, on pakko kehua kotimaista työtä. Hitsaussaumat ovat todella siistiä työtä, eikä niissä näy roiskeita, Seppänen hehkuttaa. Rakenteet ovat järeitä, lavan tilavuus on 12 m3, vaan eivätpä käänny pyörät linttaan täydelläkään kuormalla.

Aisajousituksessa on pitkittäiset lehtijouset. Seppäsen mielestä jousitus toimii paremmin pitkittäisillä kuin poikittaisilla jousilla.

Seppäsillä perävaunua tarvitaan maansiirtotöiden lisäksi maataloudessa. Lypsykarjasta luovuttiin viime vuoden puolella, joten viljanviljely lisääntyy. Vaunuun on keväällä tulossa lisävarusteeksi viljakasetti, joka nostaa kuormatilavuuden 18 kuutioon. Kasetti maksaa huomattavasti vähemmän kuin pelkkään viljanajoon tarkoitettu perävaunu.

– Tässä ”kärrissä” perälauta pitää, ei valu viljat pitkin teitä, Seppänen sanoo lopuksi.

Alustasta löytyy järeä teli.

Pitkittäisillä lehtijousilla toteutettu aisajousitus toimii Seppäsen mielestä erinomaisesti.

Pasi Seppänen

TUHTI WS-malliston maansiirtovaunut

  • Kantavuudet 12 000, 15 000 ja 15 700 kg  
  • Kiertojäykkä putkipalkkirunko ja korkealaatuiset FAD-navat
  • Hydraulisesti hallittava takalaita (WS 150 D3 kamilauta)
  • Suuri takalaidan aukaisukorkeus (WS 150 D3 ei rajoitusta)
  • Sivulaitoja korkeampi etusermi
  • 6 mm pohjalevy ja 4 mm sivulaidat kulutusterästä
  • WS 160 D2 jousitetulla vetoaisalla
  • 2-pyöräjarrut vakiona
  • Viljalaidat lisävarusteena
  • Lisäksi saatavana Tuhti N 110 D3 ja N 130 D3 -maansiirtovaunut esim. louhosajoon järeällä 8 mm pohjalevyllä ja kamitakalaidalla. Vaunuihin saatavana liikennetraktori­varustus.

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita