Massey Ferguson 7620 Exclusive – Ei turhaan palkittu

01.10.2012 // Seppo Nykänen

Massey Ferguson 7620 Exclusive on traktori, jossa on kaikki kohdallaan. Erittäin edistyksellinen  moottori- ja voimansiirtotekniikka yhdistettynä tehokkaaseen hydrauliikkaan ja huippuluokan ohjaamoergonomiaan tekevät siitä urakoinnin ja isojen maatilojen yleistraktorin. Yhdestä ja samasta koneesta voidaan ­hydrauliikan, voimansiirron ja moottorin toimintojen ohjelmoinnilla tehdä useimpiin maatalouden tehtäviin soveltuva kone.
 

Vuoden kohutuin traktoriuutuus oli eittämättä uuden sukupolven Massey-Ferguson 7600 -sarja. Saimme heti tuoreeltaan kokeiluun 7620 Exclusive -mallin. Kokeilun aikana oli tarkoitus mahdollisimman monipuolisesti selvittää traktorin uudistuneet ominaisuudet. Tähän oli hyvät mahdollisuudet, koska omassa urakointikäytössä on edellisen mallisarjan Massey-Ferguson 7485 Dyna VT, johon voi suoraan verrata.

Odotukset kokeilussa olivat hieman kaksijakoiset, uudistunut hallintalaitteisto oli tietysti suurimman mielenkiinnon kohteena. Toinen uusia asia, joka suoraan sanoen aiheutti ennakko-odotuksiin epäilyä, oli SCR-moottori. Kokeilun aikana tulokset olivat hieman yllättäviäkin.

Portaaton voimansiirto on uudenkin Dyna-VT -mallin sydän, ja edellisessä versiossakin se on toiminut lähes 5 000 ajotunnin aikana moitteettomasti.

Voimansiirrossa ei oltu suuria mekaanisia muutoksia tehty, nopeusalueita on edelleen kaksi ja hydrostaattimekaaninen vaihteisto toimii ajotietokoneen ohjaamana. Uudessa versiossa on tehty parannuksia juuri ohjausohjelmistoon, joka on todella monipuolinen. Traktori voidaan varsin yksinkertaisesti ohjelmoida käyttäjän tarpeita vastaavaksi. Uutena on joystickin painikkeiden käyttötarkoituksen vaihtaminen työkohtaisesti.

Ohjaamossa kaikki uusiksi

Ulospäin näkyvä muutos on ohjaamon pyöristyminen etuosastaan ja uusi muotoilu konepeitossa. Työvaloja on myös lisätty ympäriinsä ohjaamoon sekä konepeittoon. Ohjaamon sisustus on muuttunut täydellisesti, mittaristo on nyt samanlainen kuin 8600-sarjassa. Sisustusmateriaalit ovat vaaleampia ja ohjaamo on kasvaneen ovilasipinnan ansiosta huomattavasti valoisampi ja sieltä näkee nyt todella hyvin ulos.

Exclusive-mallin hallintalaitteet ovat uudistuneet kokonaan. Moni­toimivivulla pystytään nyt hallitsemaan moottorin, ulosoton, nostolaitteiden voimansiirron ja hydrauliikan käyttöä yhdellä otteella. Vieressä on toinen, ulkopuolisen hydrauliikan joystick, jolla käytetään etukuormaajaa. Ellei etukuormaaja ole käytössä, sen napit voidaan ohjelmoida Datatronic-4 -näyttöruudulta muuhun käyttöön.

Datatronic-4 on kehittynyt huomattavasti ja siinä on ominaisuuksia aikaisempaa enemmän. Mikäli työkoneessa on ISOBUS-väylän kautta ohjaus, uudella Datatronicilla koneen hallinta onnistuu mainiosti. Kokeilussa ajoimme kahdella erimerkkisellä paalaimella joissa oli ISOBUS, ja käyttö onnistui ongelmitta. Ohjaamossa ei enää tarvita jokaiselle koneelle omaa näyttöä, kun kaikki voidaan hoitaa yhden terminaalin kautta.

Kokeilu eteni sään tahtiin

Kulunut kesä oli sään suhteen varsin haastava. Ensimmäinen kohde, kuivalannanlevitys, loppui kohtalaisen lyhyeen, sillä jyrsimellä ajettu uudispelto upotti liikaa. Siellä portaaton voimansiirto näytti mallinsa: sillä pystyy vedättämään pidon rajoilla ja tarvittaessa ”rykäisemään” ravakasti, kun tilanne niin vaatii. Levitys ei kuitenkaan ollut lopulta mahdollista. Vaikka traktori olisi 16 m3:n vaunua hyvin jaksanutkin vetää, peltoon tuli liian syvät urat. Siirtoajossa DTM-voimansiirron ohjaus toimii todella hienosti: moottori ja vaihteisto keskustelevat keskenään, ja kun ennalta asetettu kierrosten alaraja tulee vastaan vaikka mäen takia, ohjausohjelma vaihtaa välitystä pienemmälle kierros­luvun pysyessä asetetussa raja-arvossa.

Ohjelmassa seurasi odottelua ja sateen pitoa, kunnes keli kuivui niin paljon, että päästiin paalaamaan säilörehua ja rypsin olkea. Paalaimen kytkeminen traktoriin on yksinkertaista. Nivelakseli, hydrauliletkut pikaliittimiin ja paalaimen ohjainkaapeli ISOBUS pistokkeeseen – ja se on siinä. Paalaimen ohjaus löytyi välittömästi Datatronicista, jonka kautta säädettiin myös traktorin öljynvirtaus paalaimelle sopivaksi jatkuvalla virtauksella, jonka yhdistelmäkone vaatii.

Ulosoton nopeudeksi valittiin 540E, jolloin moottori käy 1 600 r/min, kun ulosottoakseli pyörii 540 r/min. Lisäksi ohjelmoitiin monitoimivipuun noukkimen nosto ja lasku. Moottorin kierrokset säädettiin automatiikalla sopivaksi ja ajonopeus SV1 yleensä 10 km/h. Paalattaessa 6,6-litraisen moottorin teho riittää hyvin säästö­voimanotolla myös mäkisellä pellolla.

Kuusisylinterikseksi traktoriksi Fergu on todella notkea ­kääntymään, sillä pyörittelee epämuotoisia peltolohkoja vaivattomasti. Ajaminen on helppoa, ja tarvittaessa nopeutta voi lisätä tai vähentää monitoimivipua kääntämällä. Perusnopeuteen palataan napin painalluksella. Paalin verkotuksen ajaksi traktorin voi pysäyttää monitoimivivusta, mutta itse käytin enemmän ohjaus­pylvään suunnanvaihtovipua. Paalaustyössä portaaton vaihteisto on käytännöllinen, etenkin karhotetulla heinällä. Nopeuden pystyy pitämään optimaalisena karheen paksuuden mukaan.

Käyttövipujen ohjelmoinnilla voidaan suunnanvaihto, ajonopeus ja vedon vapautus asettaa myös etukuormaajan vipuun. Valitettavasti kokeilukoneessa ei ollut etukuormaajaa, mutta voi vain kuvitella, miten herkullista on käyttää uutta Fergua kuormaustöissä. Käytännössä aletaan lähestyä kuormaajien käyttöominaisuuksia, yksiote­ohjaus, jossa jalkoja tarvitaan vain jarrun käyttöön.

Kyntäminen

Kyntämistä kokeiltiin puolihinattavalla 6-siipisellä kääntöauralla, vanhalla laidunlohkolla, joka oli lievästi sanottuna kivikkoa. Auran säätöjen jälkeen ohjelmoitiin joystickin kyntämiseen tarvittavat toiminnot. Poljinajo mahdollistaa kyntäessä käsien vapaan käytön nostolaitteen ja hydray­liikan hallintaan. Kyntäminen onnistui hyvin ja Fergun nostolaitteiden toiminta on täydellistä – miksi ei olisi, Fergusonhan keksi koko tunnustelevan kolmipistenostolaitteen. Voimansiirron automatiikkaa voi myös hyödyntää kynnettäessä, ajonopeuden valinnan jälkeen traktori pitää sen vakiona vaikka veto­vastus vaihteleekin.

Ureaa putkeen

Alussa mainittu epäilys SCR-moottoria kohtaan hälveni kokeilun edetessä. Etenkin urakoitsijan takataskua lämmittää se tieto, että polttoainetalous on kohdallaan. Paalauksen keskikulutus oli 14 litraa ja kevyen maansiirron kulutus 11 litraa tunnissa. Pakoputkesta ei mustaa noussut missään vaiheessa.

Uudessa AGCO SISU POWER e3 SCR -moottorissa on elektroninen moottorinhallinta­järjestelmä, joka seuraa voiman­siirron ja moottorin kuormittumista. Elektroninen moottorinhallinta mahdollistaa monien automaattitoimintojen käyttämisen, kuten DTM-toiminnon vaihteistossa. Moottori ja voimansiirto pyrkivät kuormitustilanteen mukaan toimimaan aina taloudellisimmalla mahdollisella tavalla.

Moottori reagoi nopeasti kuormituksen muutoksiin. Yksinkertaisesti sanottuna: silloin, kun voimaa tarvitaan, sitä tulee heti syöttöä lisäämällä, mutta kun voimantarve alenee, ei moottori polta löpöä turhaan. Moottorin käynnin optimointi näkyy myös alentuneena lämmöntuottona, mistä seuraa se, että jäähdyttimiä on voitu pienentää.

Uusi jäähdytinpaketti onkin rakennettu todella väljästi ja sen puhdistaminen on helppoa. Jäähdytin- ja lauhdutinpakettia ei tarvitse enää avata, koska välit ovat niin isoja, että ne voidaan puhdistaa harjalla ja paineilmalla helposti. Yksiosainen konepeitto helpottaa myös huoltoa, enää ei tarvitse sivulevyjä irrottaa erikseen.

SCR moottorin taloudellisuuden syy on yksinkertainen, moottori on voitu säätää käynnin kannalta optimiarvoihin. Puhdistusprosessi alkaa DOC hapetuskataly­saattorissa, joka on sijoitettu konepeiton alle, se on tukkeutumaton ja täysin huoltovapaa. Lopullinen puhdistusprosessi tapahtuu äänenvaimentimen sisällä olevista kahdessa SCR katalysaattorista AdBlue-lisäaineen avulla. Katalysaattorijärjestelmä muuttaa pakoputkeen ruiskutetun urealisäaineen avulla typpioksidin typpikaasuksi. Pakoputkesta tuleekin vain typpikaasua, vesihöyryä ja hiilidioksidia, jonka määrä on alentuneen polttoaineen kulutuksen ansiosta alhaisempi kuin muilla moottoreilla.

Erillinen AdBlue-säiliö on sijoitettu polttoainesäiliön viereen. Automatiikka lisää urealisä­ainetta pakoputkeen sen kuormitus­asteesta riippuen 3–8%  dieselpolttoaineesta. Lisäainesäiliön koko on mitoitettu niin, että AdBlueta lisätään joka toisen tankkauksen yhteydessä. Talviolosuhteisiin on varauduttu ureatankin sähkölämmityksellä käynnistysvaiheessa, ja moottorin lämmettyä lämmitys otetaan moottorin jäähdytysjärjestelmästä. AGCO SISU POWER e3 SCR alittaa tiukan Stage 3B -päästönormin määräykset.

Hyvää on parannettu

Uusi 7600-sarja on kyllä palkintonsa ansainnut. Erityisesti ohjaamo­ergonomian ja käyttöominaisuuksiensa puolesta ollaan menty eteenpäin isoilla harppauksilla.

Oma kone on kuitenkin aina sellainen, joka käy niin sanotusti hanskaan, koska sitä on tottunut käyttämään. Lisänä on vielä se, että koneeseen ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, vajaan 5 000 käyttötunnin aikana ei vikoja ole ilmaantunut kuin ohjaamon katolla, jossa tukkeentui ilmastoinnin kondenssivesiputki. Uuden pitää olla erittäin hyvä, että se heti tuntuisi paremmalta, koska käyttölaitteisiin on tullut isoja muutoksia. Ensimmäisenä päivänä alkoi tuntua siltä, että tässä on jotain, ja kun käytön saloihin päästiin paremmin sisään, erot olivat selkeitä.

Ohjaamosta näkee paremmin ulos ja ohjaamon jalkatilaan on tullut lisälämmityslaite, joka on talvella tarpeellinen, edellisessä mallissa jalkatila on viileä kovilla pakkasilla. Ohjaamon jousitus on parantunut, hydraulisesti toimivassa OptiRide-jousituksessa on portaaton säätö, josta löytyy jokaiseen ajotilanteeseen sopiva ­toimintaherkkyys.

Suunnanvaihto toimii kuin ajatus, aikaisemmassa mallissa on pieni viive. Ylivoimaisesti suurin parannus on kuitenkin monitoiminen käyttövipu. Kun sen saloihin pääsi kunnolla perehtymään, ajaminen on helppoa.

Ennakkoepäilyjä aiheuttanut SRC-moottori osoittautui käytössä erinomaiseksi: voimaa ja vääntöä on silloin, kun sitä tarvitaan ja polttoainetalous on parantunut.

Kulutus on tämän kokoluokan koneella todella alhainen. Polttoaine on saamassa yhä isomman merkityksen viljelijöiden ja erityisesti urakoitsijoiden taloudessa. Kulutuksen kuriin saamisella parannetaan työn kannattavuutta merkittävästi, ja siinä uusi moottoritekniikka näyttää olevan avainasemassa.

Lisätietoja: www.konekesko.fi/mf7600

Kokeilun aikana paalattiin 100 hehtaaria.

Näytöllä voidaan seurata työtietoja.

Merkittävä vipupari: Vasemman puoleisella hallitaan lähes kaikkia traktorin tärkeimpiä toimintoja. Oikeanpuoleinen on etukuormaajan käyttövipu, joka voidaan ohjelmoida myös muuhun käyttöön.

SCR-järjestelmän alhaisemman lämmöntuoton ansiosta jäähdytintä on voitu pienentää. Jäähdyttimen ja lauhduttimien väli on voitu jättää suuremmaksi, joten niiden puhdistaminen onnistuu ilman, että niitä tarvitsee irrottaa toisistaan.

Muotoiltu eturunko mahdollistaa erinomaisen kääntyvyyden.

Mittaristo on samanlainen kuin 8600-sarjassa.

5 Faktaa

  • Uusi Agco Power 6,6 l SCR -moottori
  • Uusi ohjaamo
  • Portaattomasti säädettävä ohjaamon jousitus
  • Ohjelmoitava monitoimijoystick, ajonhallinta yhdellä otteella
  • Uusi Datatronic 4 -ajotietokone, ISOBUS vakiovarusteena

YHTEENVETO

  • Uudistunut hallintalaitteisto
  • Portaaton voimansiirto
  • Tehokas hydrauliikka
  • Huippuluokan ohjaamoergonomia
  • Taloudellinen polttoaineenkulutus
  • Ympäristöä säästävä SCR-tekniikka
  • Hyvä valovarustus
  • Sopii useimpiin maatalouden työtehtäviin

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita