Etelästä apua Pohjolan pelloille

16.01.2012 // Jussi Knuuttila

Kuivalantaa hyödynnetään entistä enemmän maataloudessa. Ilmajokelainen Laakson Metalli Oy on aloittanut Triton kuivalannanlevittimien maahantuonnin yhteistyökumppaninaan K-maataloudet.

Laakson Metalli Oy tuo maahan kolmea espanjalaisen valmistajan kuudesta Triton-mallista. Toimitusjohtaja Kari Laakso vakuuttui vaunujen huolitellusta laadusta ja selkeistä teknisistä ratkaisuista.

– Tehdas on keskittynyt maatilaperävaunujen valmistukseen ja suunnittelee kaikki vaunumallinsa itse.

Vaikuttava varustelista

Tritonit kulkevat tiellä pehmeästi, osaltaan jousitetun vetoaisan ansiosta. Lisäksi vetoaisa voidaan säätää neljään eri asentoon traktorin mukaan. Akseleissa on hydrauliset jarrut ja mekaaninen seisontajarru, nivelakselissa vapaakytkin sekä pulttikytkin ylikuormasuojana. Vaunut on suunniteltu 50 kilometrin tuntinopeuksille.

Pohjakuljetinta siirtää hydraulisen moottorin pyörittämä alennusvaihde. Pohjakuljettimen nopeutta säädetään virtausventtiilillä portaattomasti, joko manuaalisesti tai sähköllä. Ristiin kytketyt varoventtiilit suojaavat hydraulista moottoria ylikuormalta. Vaunun etulaitaan on saatavana peräportin asennon osoitin lisävarusteena. Itse peräportti avautuu hydrauliikalla.

Pystypurkaimessa on käännettävät ja vaihdettavat kulutusosat. Niiden alapäässä on halkaisijaltaan 90 senttimetrin levitinlautaset ja niinikään vaihdettavat levitinsiivet.

Kokemusta riittää

Kari Laakso sanoo jo jonkin aikaa hakeneensa edullista, mutta silti laadukasta kuivalannan levitinvaunua. Sopiva valmistaja löytyi lopulta Espanjasta. Laakson Metalli huolehtii myös varaosien tuonnista. Levittimet markkinoi K-maatalous.

– Hermanos Garcia Remolques on aloittanut toimintansa vuonna 1905. Tehdas on ollut Espanjan suurin maatalousperävaunujen valmistaja jo vuosia.

Laakson Metalli Oy on valmistanut koneita maatilatalouden tarpeisiin pian kahdeksan vuosikymmentä. Ensimmäiset lietelantakoneet valmistuivat 60-luvulla ja ovat olleet valmistusohjelmassa siitä lähtien.


Pohjakuljettimen leveät kosketuspinnat kestävät kulutusta.


Triton 120 mallin peräpurkain on vaikuttavaa tekoa. Pystypurkaimen keloissa on käännettävät ja vaihdettavat kulutusosat. Niiden alapäässä ovat halkaisijaltaan 90 senttimetrin levitinlautaset.

Pohjakuljetinta käyttää hydraulimoottori alennusvaihteen välityksellä. Portaaton nopeudensäätö tapahtuu virtausventtiilillä.

Kuivalannanlevitin lunastaa lupauksia

Ilkka Pakonen tuottaa maitoa Yli-Olhavassa, runsaan puolensataa kilometriä Oulusta pohjoiseen.

Avokourupihatossa kuivikkeena käytetään turvetta. Maitotuotannossa olevien hiehojen lanta on varsin vetelää. Hiehokasvatuksesta tuleva lanta on puolestaan melko kuivaa. Jotta lannan kuljetus ja levitys sujuisivat siististi, tarvitaan kunnollinen lannanlevitin.

Voideltava liukulaakeri

Triton 120 lannanlevittimen hankinnassa espanjalainen alkuperä arvelutti. Kokemus on kuitenkin osoittanut Pakoselle, että K-maatalous ei kelvotonta tavaraa myyntiinsä ota.

– Luottamus lisääntyi, kun levitintä sai tarkastella lähituntumalta. Esimerkiksi pohjakuljettimien laakerointi on toteutettu voideltavilla liukulaakereilla. Rakenne on muutenkin miellyttävän selkeä ja vankka. Se poikkeaa edukseen eteläeurooppalaisista maatalouskoneista myös siistin kokoonpanonsa puolesta. Kun vielä vanhasta Temposta sai kohtuullisen korvauksen, niin kauppa syntyi.

Pakosen Tritonissa on käsipelillä säädettävä pohjakuljettimen nopeus. Kaupassa sovittiin, että sähköinen kauko-ohjaus toimitetaan jälkiasennuksena. Pakosen mielestä se saisi olla vakiona.

– Ilman sitä viimeisten lantapaakkujen purkautuminen kestää liian pitkään. Tritonilla ehdittiin ajaa rapiat 500 kuutiometriä lantaa, vaikka se tulikin tilalle myöhään syksyllä. Kokemukset ovat olleet positiiviset. Triton 120 on vastannut odotuksia, jopa ylittänyt ne.

 

Uusin lehti

Lue verkkolehti

Luetuimmat artikkelit

Lisää luetuimpia artikkeleita