K-kaupat saavat viljelijöiltä pisteitä suhtautumisestaan kotimaiseen ruokaan

Julkaistu 13.07.2015 klo 11.07 | Päivitetty 21.03.2016 klo 13.43

Maaseudun Tulevaisuuden tekemä MT-mittaus paljastaa, että viljelijät arvioivat K-kauppojen suhtautuvan kotimaiseen ja lähiruokaan myönteisemmin kuin muut kauppaketjut. K-ryhmä saa suhtautumisestaan kotimaiseen ja lähiruokaan kouluarvosanan 7, S-ryhmä 6,7, Suomen Lähikauppa 6,3 ja Lidl 6. 

Kun arvioidaan vain omaa pääasiallista ruokakauppaa, viljelijät antavat K-kaupoille arvosanan 7,3 ja S-ryhmälle arvosanan 7. S-ryhmän kaupat ovat viljelijöille kuitenkin pääasiallinen ruokakauppa kaksi kertaa niin usein kuin K-kaupat. S-ryhmän asiakkaita ovat etenkin pohjalaiset sekä keskustaa äänestäneet. K-kaupan asiakkaita ovat muita enemmän maidontuottajat sekä kokoomusta tai perussuomalaisia äänestäneet.

MT-mittaus tehtiin kesäkuun puolivälissä. Gallup Elintarviketieto haastatteli sitä varten 623 viljelijää. Tiedot perustuvat Maaseudun Tulevaisuus –lehdessä 6.7. julkaistuun artikkeliin.

Suomalaisen työn tukeminen on helppo aloittaa kaupan valinnasta eli siitä, missä asioi ja mitä aikoo ostaa. Meillä K-kaupoissa on helppo valita suomalaista. Noin 80 % K-ruokakauppojen myynnistä tulee suomalaisista tuotteista. Hankimme vuosittain Suomesta tuotteita yli viidellä miljardilla eurolla.